OK - det er bare å innrømme det. Ingressen er delvis rappet.
For som alltid når det dukker opp sære ting på nettet, er det den britiske nettavisen The Register som fanger det opp først. Og ingen fanger så fengende som The Register.
Derfor tjuveriet.
Hvorom allting er - denne gangen handler det om et produkt fra California (hvor ellers?), stedet som er mer virkelig enn virkeligheten - nå også på nettet.
Det naturlige sted å finne opp en greie som iSmell med andre ord.
For iSmell er en nyhet det bokstavelig talt oser av. Kort forklart dreier det seg om en dings som gjør at du som surfer kan klikke på noe du finner på nettet og kjenne lukta av det du klikker på. iSmell kan visstnok gjengi omlag 128 forskjellig grunnleggende odører - deriblant sikkert også etpar tvilsomme - og alle disse luktvariantene kan så mikses og flettes sammen i ymse varianter for å gjengi atter nye dunster.
En sikker vinner for Norges Småbrukarlag, vil jeg anta.
For Pamela kan jo også være ei ku - digitodays redaksjon kjenner til flere naut i Nord-Trøndelag som heter Pamela. Det finnes kyr som heter Pamela, Jurdis, Spenol, (Ellen) Horn og X3454Z.
Og Dagros selvfølgelig.
Men uansett navn - poenget er at med iSmell kan sikkert Småbrukarlaget - kanskje endog Bondelaget - legge ut fikse portrettbilder av hvert enkelt medlems kyr og griser og høner og hva-vet-vel-jeg, og forsøksvis gjengi hvordan hver enkelt skapning lukter.
Oppfinnelsen kan jo dessuten videreutvikles til å omfatte mer enn bare nettet. Siden vi snakker om digitalskapt lukt kan du selv tenke deg mulighetene: Lukt på sokkene til Solskjær i videospillet FIFA 2000, kjenn dunsten fra toalettscenen i DVD-filmen Trainspotting, nyt blomsterduften i e-butikken, bestill mat etter angen, eller rett og slett unngå å kjøpe musikk som stinker.
Mulighetene er mange.
En prototyp av iSmell ble presentert på Internet World i New York torsdag, og ifølge oppfinnerne i selskapet DigiScents, er det bare å plugge enheten inn i USB-porten på PCen og så laster du ned den nødvendige programvaren fra deres nettsted. iSmell-boksen har ei vifte innebygget i bunnen, og når nettsurferen klikker på et bilde - eksempelvis av Britney Spears - flyttes en bitteliten fil fra serveren til iSmell-boksen med beskjed om å blande luktpatronene i riktige Britney-lukt-doser. Vifta sørger så for at lukta spres raskt ut i rommet - faktisk raskere enn du rekker å si "hit me baby one more time".
Visstnok.
Ifølge The Register, som har luktet på prototypen, er iSmell fremdeles ikke mer presis i luktgjengivelsen enn at det er vanskelig å kjenne forskjellen på sjokolade og kaffe, men DigiScents har likefullt ambisjoner om å begynne salg av produktet til neste år.
Da vil det vise seg om de egentlig har særlig nese for business.