Tidligere på våren ble det kjent at utviklerne bak den populære Adblock-utvidelsen, som fjerner annonser fra nettsteder (og dermed også er kontroversiell), kommer med en egen nettleser til mobile plattformer. I mai var applikasjonen under testing for Android.
Les mer: Adblock lanserer egen nettleser
I dag er den lansert for fullt, både på Android og iOS.
Adblock-nettleseren er ikke et fullstendig eget produkt, det baserer seg på en nettleser kalt Kitt, som er svært enkel å bygge videre på. I Adblocks tilfelle er det altså fullt fokus på å blokkere plagsomme annonser fra nettsider, noe som skal føre til raskere innlastning og besparelser for batteriet.
Sparer tid og strøm
Utviklerne hevder faktisk så mye som 20 prosent bespart batteritid, noe vi tar med en liten klype salt. Det er imidlertid klart at det å ikke laste inn annonser kan føre til noe mindre mobilregning.
Det interessante er at dette er første gangen siden 2013 at Google tillater Adblock i sin nettbutikk, kanskje fordi også Apple er blitt mer generøse når det gjelder å tillatte andre nettlesere på sin plattform.
Når det gjelder Apple er også lanseringen av Adblock et interessant poeng. Nettleseren slippes tross alt bare dager før det nye operativsystemet, iOS 9, blir tilgjengelig. Poenget er at en av de innebygde funksjonene i iOS 9 er nettopp blokkering av annonser. Det vil være mulig for utviklere å lage annonseblokkeringsprogramvare for Safari, noe som også vil integreres enda tettere i nettleseren enn løsningen til Adblock. Annonser i iOS 9 vil blokkeres på systemnivå, mens Adblock Plus blokkerer dem mens de laster inn. Dermed er potensialet for ytterligere tidsbesparelser stort.
Les også: Annonseblokkering stenger internett
iOS 9 kommer også med en dedikert nyhetsapplikasjon som vil vise mobiloptimaliserte artikler fra diverse kilder, der både presentasjonen og ytelsen står i fokus. Med andre ord vil iOS 9 forhåpentligvis gjøre mobilweben både penere og mindre frustrerende å bruke.
Adblock Plus har likevel noen unike funksjoner som muligheter til å «hviteliste» nettsider samt støtte for såkalte akseptable annonser, som er lettere og bruker mindre båndbredde.