Frustrasjonen over de gamle teleselskapenes melking av den gamle fasttelefonen har fått mange til å gå over til et billigere alternativ i form av bredbåndstelefoni.
Det har gitt lavere ringekostnader, men samtalekvaliteten er ikke hele tiden like god. Brukerne som ringer fra en bredbåndstelefon kan kanskje være forståelsesfull for problemet, men etterhvert som utbredelsen fortsetter å øke vil det også gå utover stadig flere med fasttelefoni som sitter i den andre enden av samtalen.
Det amerikanske selskapet Brix Networks har lagt ut en javabasert nettjeneste der brukerne kan kjøre en simulert test av kvaliteten på linjen til forskjellige steder i verden. Testen sammenligner kvaliteten med blant annet mobiltelefoni og fasttelefoni.
Over en million brukere har testet sin forbindelse på tjenesten og det gir Brix Networks et statistisk grunnlag for å si litt om kvaliteten.
- I det tradisjonelle telefonisystemet er det akseptabel ringekvalitet på rundt 99,99 prosent av samtalene. Vi ser at på bredbåndstelefoni er den tilsvarende andelen 80 prosent og vi ser at kvaliteten er nedadgående, forteller Kaynam Hedayat, teknologisjef i Brix Networks til Wall Street Journal.
Nye bredbåndskrevende netttjenester som Youtube og fildeling får skylden for den nedadgående kvalitetstrenden. Når nettet blir hardt belastet går det hardt utover telefonitjenester fordi denne typen trafikk tolererer forsinkelser svært dårlig.
Testen krever ikke at man har et bredbåndsabonnement og det kan derfor være en fornuftig test før man eventuelt går til anskaffelse av et slikt abonnement hos en av de mange tilbyderne.
Slik ser det ut når vi testet forbindelsen herfra til San Jose i Silicon Valley i USA. Du kan også blant annet teste kvaliteten til Helsinki i Finland, London og Wien.