Flexstorm, et selskap i Bertelsmann-imperiet, har lansert en bøyelig CD-plate. CD-en ble vist frem på CeBIT 2002-messen i Tyskland nylig, og er en konseptuell oppfølger til flexidisken, de bøyelige versjonene av vinyl-platene.
FlexCD skal romme like mye materiale som en vanlig CD, og er beregnet på promo-aktiviteter, altså reklame og PR. For å spilles av trenger FlexCD to andre skiver med stiv plastikk som legges over og under den, ifølge en pressemelding.
Prosjektet startet i 1997, og prosjektgruppen som ble satt på saken samlet raskt ressursene fra andre deler av Bertelsmann, så som CD-trykkerne i Sonopress og Topac Multimedia som driver med innpakking, trykk og holografi, bidro med kunnskap fra sitt område.
Selskapet ser for seg at FlexCD-en vil bli billigere enn tradisjonelle CD-er, blant annet fordi det bare tar 0,3 sekunder å produsere en FlexCD, mot det tidobbelte for en vanlig plate.
Selskapet skal også selge snedige teknikker for pakking og utsendelse av platene. Om en ønsker å få CD-platen brettet rundt en brus-boks eller stappet nedi et sigar-etui. Dessuten vil de prøve å albue seg inn på markedet for PC-blader og alle andre som sender med CD-er til sine lesere.