DirectX er et sett med proprietære programmeringsgrensesnitt (API-er) som har vært levert sammen med Windows i nærmere 20 år, blant annet for å utvikle programvare med 3D-grafikk og multimedia.
Nåværende DirectX 11 så dagens lys allerede med utgivelsen av Windows 7, men foruten et par desimal-utgivelser er det nærmere fem år siden forrige større oppgradering. Det er så lenge at mange, deriblant AMD har avskrevet muligheten for en versjon 12.
De tok feil. Microsoft har akkurat kunngjort at DirectX 12 er på vei.
Microsoft har også opprettet en twitterkonto for DirectX 12 som ganske enkelt slår fast at
«ryktene om vår død er sterkt overdrevet».
Neste generasjon av plattformen vil bli presentert under Games Developer Conference (GDC) i San Francisco torsdag om to uker, den 20. mars.
Lite er kjent om hvilke nyheter denne versjonen vil bringe, men teaseren inneholder noen logoer som indikerer at DirectX 12 får bred støtte av aktører som Nvidia, AMD, Intel og Qualcomm.
Nærmere «jernet»
Under GDC 2014 skal Anuj Gosalia, development manager i Windows Graphics-avdelingen, holde et foredrag som røper litt om hva som er i vente. Fra beskrivelsen:
– DirectX-plattformen har i nærmere 20 år vært brukt av utviklere for å skape de raskeste, visuelt mest imponerende spillene på planeten. Men dere har bedt oss gjøre mer, og bringe dere enda nærmere jernet, og det på et enestående utvalg av maskinvare. Du har også bedt oss om bedre verktøy, så du kan skvise ut den siste dråpen med ytelse ut av pc-en, nettbrettet, mobiltelefonen og spillkonsollen. Kom for å høre planene vi har om å levere dette.
Les også:
- [18.08.2014] Lover stor gevinst med DirectX 12
- [18.07.2008] Microsoft skal presentere en ny DirectX
- [15.05.2006] Ny DirectX skal trekke spillere til Windows Vista