(Inside Telecom): Togpendlere i Østlandsområdet kan glede seg. Nå går NSB, Jernbaneverket og mobiloperatørene sammen for å sikre en oppkoblet togreise for alle passasjerer på regionens Intercity-ruter.
Torsdag presenterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen spleiselaget.
Langs Østfoldbanen skal Telia bygge ti nye basestasjoner som skal sikre dekning. Jernbaneverket skal bygge dekning i tunnelene, mens NSB skal utplassere repeatere som sikrer en god mobilopplevelse også inne i togene.
Repeaterne skal sikre mobildekning inne i togene der de suser avgårde med sine stålkropper i hundre kilometer i timen. Ikke nødvendigvis en enkel oppgave. Det samme gjelder basestasjonene, som må takle at potensielt mange hundre passasjerer skifter basestasjon i det toget suser forbi.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen får ros for initiativet som har fått fart på samarbeidet.
– Vi har reist landet rundt og snakket med togpendlerne, og tilbakemeldingen er klar: I tillegg til at tog må være i rute. Ønsker de å kunne gjøre noe meningsfylt om bord, sier statsråden.
– Ingen fremtid uten telekom
Solvik-Olsen tror at vi raskere enn vi aner vil få et offentlig transporttilbud som får befolkningen til å la bilen stå helt frivillig. Dermed blir det gulroten, ikke pisken, som skal få fart på det grønne skiftet. Nøkkelen ligger i den teknologiske utviklingen.
– Den dagen du får en selvkjørende matebuss du kan bestille med mobilen, gir kollektivtransporten samme fleksibilitet som privatbilismen gjør i dag. Med dramatisk fallende priser på batterikapasitet, prosessorer, sensorer og oppkobling tror jeg denne hverdagen er nærmere enn mange i dag ser for seg, sier Solvik-Olsen.
Nå skal mobildekning på Intercity-strekningene Oslo-Halden, Oslo-Lillehammer og Oslo-Skien være et felles satsingsområde for operatørene, Jernbaneverket og NSB.


Østfoldbanen klar neste år
For Jernbaneverket betyr det at de har fått bevilget penger til å oppgradere de gjenstående ni tunellene langs Østfoldbanen med mobildekning. Tidligere er tunellene langs Vestfoldbanen og mellom Oslo og Lillehammer oppgradert.
For NSB innebærer avtalen at de monterer repeatere for mobilsignaler i alle tog. I første omgang på de 80 Flirt-togsettene som trafikkerer Intercity-strekningene. Foreløpig jobber NSB med å få på plass leverandører som har utstyr med de spesifikasjonene som kreves som hyllevare. Håpet er at utstyret kan være på plass på Flirt-togene innen 1. januar 2017.
Telia: – Gleder oss til å tette dekningshullene
Telia-sjef Abraham Foss gleder seg til å tette dekningshullene på landets mest trafikkerte jernbanestrekninger.
– Intercity-triangelet er en togstrekning med 54 millioner reiser i året. I dag opplever ikke disse god nok kvalitet på mobildekning langs linja. Denne forsterkede satsingen vil gi disse en bedre hverdag, sier Foss.
– Nå har vi brukt betydelige summer på 4G-dekning, og er oppe i en befolkningsdekning på 96 prosent. Vi innser at det ikke er godt nok. Vi vil også være enda mer tilstede der folk ferdes. Derfor har vi bygget ut veituneller i samarbeid med Veivesenet og T-banetuneller i samarbeid med Ruter og de andre operatørene. Nå har tiden kommet for toglinjene, sier Foss.