Det har ligget lenge i kortene, og i dag har Twitter bekreftet det offisielt: Mikroblogging-tjenesten introduserer en kjøpeknapp, som lar brukerne gå til innkjøp av varer direkte fra sponsede meldinger.
Funksjonaliteten er fremdeles under testing, og vil først være tilgjengelig til et begrenset antall amerikanske brukere, men vil selvsagt rulles ut til stadig flere på sikt.
Ideen er at funksjonaliteten skal gjøre shopping på mobile plattformer enklere. Den introduseres først bare til mobile plattformer, selv om planen er å bygge den inn i desktop-klienten også.
Twitter har utviklet tjenesten sammen med fire partnere (selskapene Fancy, Gumroad, Musictoday og Stripe), og via disse vil selgere kunne legge inn en kjøpeknapp direkte i sine tweets. Når man trykker på denne vil man kunne legge inn adresseinformasjon og betalingsinformasjon.
All denne informasjonen skal lagres trygt og kryptert, skriver Twitter, slik at man skal kunne fortsette å handle uten å måtte legge inn informasjonen på nytt hver gang.
Blant selgerne som skal være de første med kjøpeknapp finner vi flere musikere, klesselgere, butikker og organisasjoner.
Les også:
- [23.10.2014] Twitter åpnes mer for utviklere
- [30.07.2014] Twitter til værs på børsen
- [30.06.2014] Twitter-rekord under fotballkamp
- [14.04.2014] Twitter beskyldt for skattesnusk