På Oracle's BI & EPM Summit i Oslo, forklarte Oracle norske IT-ledere hvorfor business intelligence (BI) og Enterprise Performance Management (EPM) var viktig for deres virksomhet, samt hvordan Oracle ser for seg fremtiden innen systemer for ledelsesstøtte.
- Verden blir mer og mer konkurranseintensiv, mens det blir mer komplekst å drive forretningen, sa Thomas Oestreich, Senior Director for EPM Concepts and Strategy i Oracle.
Han mente at bedriftene gikk gjennom en foranding i måten de ble ledet på, fra "operasjonell excellence" til "ledelses excellence".
For IT-bransjen betyr dette fra ERP til EPM.
- Operasjonell "excellence" er fortsatt viktig, men det er ikke det som gir konkurransefortrinn, sier Oesterich
Kort fortalt ligger forskjellen i at ERP brukes til å drifte bedriften, mens EPM brukes til å lede den.
På spørsmål om hvorfor denne typen løsninger ikke kunne vært endel av ERP-systemene, forklarer Oestrich at det skyldes arkitekturen i ERP-systemer. De er veldig transaksjonsorienterte, og den måten å lagre data på egner seg ikke så godt for ledelsesstøtten som EPM-systemer.
Han trekker frem fremtidsprognoser som et viktig område, og at det krever data som er lagret mer som i datavarehus. Samtidig så vil ikke et EPM-system fungerer uten ERP.
- Hvor skal EPM få data fra da, spør Oestrich retorisk.
Selv om EPM ikke er en del av ERP, er det heller ikke en helt separat type systemer.
- Jeg vil kalle det en utvidelse, sier Oestrich til digi.no.
Oracle har definert EPM's oppgaver i det de kaller Strategy-to-success-rammeverket. Det er en modell for hvordan ledelsen bør jobbe, og de har definert hvordan selskapets forskjellige produkter kan brukes til å støtte oppunder den modellen.