Facebook er ikke fornøyd med å bare styre med annonser på sine egne nettsider, og skal nå tilby reklameplass på resten av nettet - ikke helt ulikt Google.
Den nye plattformen Facebook skal bruke heter Atlas, og det er en annonseteknologi Facebook kjøpte fra Microsoft i fjor. Facebook har benyttet seg av Atlas i mindre grad tidligere, men skal nå relansere den for fullt.
Det betyr at annonsørene vil nå kunne kjøpe reklameplass hos Facebook, og få denne reklameplassen eksponert på nettsteder som Facebook ikke eier. Brukerne skal følges ikke bare over det tradisjonelle nettet, men også over mobile enheter.
Facebook sier at Atlas kan hjelpe annonsørene spore effektiviteten til deres annonser, og bruke Facebooks data når de kjører kampanjer på andre nettsteder.
Dermed skal disse annonsene være mer effektive enn konkurrentenes, fordi de bruker Facebooks kundeinformasjon. Facebooks poeng er at dette ikke skal være «Facebook-reklame», og selvfølgelig er det sosiale nettverket opptatt av å fremheve personvern: Selskapet sier at brukernes identitet vil forbli anonym til annonsører, og de vil bare få vite noen grunnleggende fakta.
Facebook offentliggjør samtidig navnet på de første Atlas-partnerne, blant disse er reklameselskapet Omnicom, samt Facebook-eide Instagram.
Det er naturligvis uavklart hvor suksessrik Atlas kommer til å være, men det er helt klart at Facebook ønsker å utfordre Google direkte. Googles DoubleClick er den dominerende annonseplattformen på nettet, men Facebook er i posisjon til å utfordre denne.
Utrullingen av en ny annonseplattform som skal basere seg på å følge brukere enda tettere kommer samtidig som manges øyne er rettet mot Ello, et nytt sosialt nettverk som tar avstand fra all slags annonsering og reklame. Det er tydelig at stadig flere er lei gigantene og deres kontroll over store deler av nettet, og ser seg etter alternativer.
Les også:
- [29.09.2014] – Du er ikke et produkt
- [20.02.2014] Zuckerberg kan ha skutt gullfuglen
- [21.10.2013] Google og Facebook skal samarbeide