Markeds- og mediainstituttet (MMI) foretar jevnlig en stor barne- og ungdomsundersøkelse i aldersgruppen 8-24 år. Utviklingen fra 1996 til 1997 viser at 88 prosent, det vil si 829.000 av de unge i alderssegmentet har hørt om Internett og world wide web. Tallet i 1996 var 739.000 (77 prosent).
I fjor var det 191.000 i alderen 8-24 år som selv hadde prøvd Internett. Dette tallet er over fordoblet til i år, viser statistikkene fra MMI. 456.000 barn og unge har nå prøvd mediet.
Samtidig har det vært en formiddabel vekst i tilgjengeligheten til Internett. 132.000 eller tre ganger så mange har hjemmetilgang i 1997 sammenlignet med i fjor. Skole- og universitetstilgangen er fordoblet og gir nå 286.000 norske ungdommer mulighetene til å surfe.
Totalt er det 67 prosent eller 636.000 av folk i dette unge alderssegmentet som kan komme seg på nettet hvis de vil.
Blant guttene har 58 prosent selv prøvd nettet, mens tallet blant jentene ligger rundt 38 prosent av 8-24-åringene. 24 prosent av den mannlige delen bruker Internett én gang i uken eller oftere, mens jentene er oppe på guttas 1996-nivå som er rundt ti prosent som benytter nettet én gang i uken eller oftere.
TABELL: MMIs internettundersøkelse blant barn og unge (8-24 år) - 1997:
Har hørt om Internett/www |
Har tilgang til Internett |
Har prøvd Internett |
Bruker 1 gang i uken (el. oftere) |
Totalt: 829.000 - 88% | Totalt: 636.000 - 67% | Totalt: 456.000 - 48% | Totalt: 162.000 - 17% |
Gutter: 90 % | Hjemme: 132.000 | Gutter: 58% | Gutter: 24% |
Jenter: 85% | Skole/Univ.: 286.000 | Jenter: 38% | Jenter: 10% |
1996: 739.000 - 77% | 1996: 301.000 - 31,5% | 1996: 191.000 - 20% | 1996: 67.000 - 7% |
Kilde: MMIs Barn- og ungdomsundersøkelse. Antall intervjuer: 960.