BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nalbant klar med sin nye telesatsing

- Nye Sense skal bli enda tydeligere. Salg av mobiltelefoni blir mer og mer som salg av melk og brød, mener Nadir Nalbant.

26. nov. 2003 - 14:31

Bare Trygve Tamburstuen har startet opp like mange teleselskaper som Nadir Nalbant i Norge. Og nå er han igang igjen.

Det var på forsommeren i år at Nalbant fikk med seg pengesterke Reitan-gruppen på å raide mobilselskapet Sense. Da hadde Nalbant allerede hatt med Reitan i en periode på den nye mobilsatsingen i selskapet Hello. Dette selskapet fikk eksklusivitet for salg av mobiltelefonabonnenter i Reitan-kjedene, som omfatter 7eleven, Rema og Narvesen.

Nalbant var også med på å dra i gang Sense igjen da den egentlige gründeren Trygve Tamburstuen hadde kastet kortene. Men det er lenge siden.

Nå er Nalbant ferdig med å fusjonere Hello og Sense. Det nye selskapet går under navnet Sense Communications International.

- Vi har fusjonert inn Sense og jobber med å rendyrke konseptet. Vi ønsker å bli en tydeligere og sterkere aktør, sier Nalbant til digi.no.

- Hva mener du med tydeligere?

- Mer rendyrking av det vi ønsker å være. Vi skal jobbe innenfor mobiltelefoni og gjøre det enklere for kunden med tilknytning, sier Nalbant, som mener at mener at salg av mobiltelefoner blir det samme som å selge melk og brød fremover.

- Til nå har vi blitt for like alle andre, og brukt samme kanaler og så videre, sier Nalbant.

Han er meget fornøyd med å ha Reitan på eiersiden. Trønderne har i alle fall lang erfaring med å selge melk og brød.

- De er aktive eiere og vi har lært mye, ekstremt mye, mener mobil-gründeren.

Sense-sjefen tror ikke på store forandringer i det norske mobillandskapet fremover.

- Vi har to sterke mobilaktører i det norske markedet som vil være sterke også i fremtiden, sier han.

Nalbant legger til at han tror makten i mobilmarkedet vil flyttes over fra produsent til forbruker.

- Dette vil skje i takt med liberaliseringen, mener Nalbant.

En av satsingene som kan rokke noe ved det norske mobilduopolet er 3G-aktøren 3s inntreden i det norske UMTS-markedet. Selskapet har blitt tildelt UMTS-lisens av Samferdselsdepartementet.

- Det er jo en spennende satsing 3 forsøker på. Har du tro på dem?

- Ja, ja for all del. De har bestemt seg og vil bruke masse penger. Men jeg tror det blir tøft å utfordre et så sterkt duopol som i Norge hvis ikke myndighetene hjelper til, sier Sense-sjefen til digi.no

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.