Team Trafikk i Trondheim har lansert en SMS-tjeneste for ruteopplysning der brukerne ved hjelp av spørsmål på vanlig norsk språk kan få svarene på mobiltelefonen. Produktet er levert av språkteknologiselskapet LingIT i Trondheim.
Man kan stille spørsmål som "Når går neste buss fra jernbanen til Lerkendal?", "Når må jeg dra fra City Syd for å være i sentrum før kl
20?", "Nattbussen til Heimdal etter kl 2?", for eksempel.
Meldingen må ha Team som prefiks, og den sendes til 1939. Systemet gir i løpet av et par sekunder riktig og relevant svar til brukeren. Tjenesten koster tre kroner per melding.
- Den største fordelen med dette systemet er at brukerne ikke trenger å lære seg en rigid syntaks som SMS-meldingene må etterleve, det er tilstrekkelig å stille spørsmålet på den måten som forekommer mest naturlig, sier daglig leder Torbjørn Nordgård i LingIT til digi.no.
Systemet takler en viss variasjon i skrivemåter, og kan tenkes å klare begrensede mengder trøndersk, noe som kan komme godt med for bønder i byen.
- Det er bare å prøve å skrive for eksempel "koss" istedenfor "hvordan", for systemet er tilpasset SMS-brukernes språk, sier Nordgård.
Hittil er teknologien testet på både tenåringer og profesjonelle. Det har vært noen hundre brukere involvert, men ingen flom av SMS-spørrere så langt.
Nordgård ser for seg at det kan bli mer etterspørsel etter deres tjenester når folk skal begynne å ta nattbussen hjem til helgen.
Selskapet venter også at teknologien i tillegg til ruteopplysning kan anvendes på en lang rekke områder der brukere har behov for å stille spørsmål mot en informasjonsbase, men der språkforståelse er nødvendig for at spørsmålet skal kunne besvares på adekvat vis, som de sier i en pressemelding.
Systemet bygger på årelang forskningsaktivitet utført av Tore Amble ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU. Selve infrastrukturen som gjør det mulig å sende og motta SMS er levert av eSolutions i Oslo.