Selv med Windows 10 Mobile på trappene, er det få som tror at Windows på smartmobiler vil vokse seg ut av rollen som et nisjeprodukt og utfordre Android og iOS om de store brukermassene.
På alle måter er det fortsatt liv i Microsofts smartmobil-plattform. Men Microsoft kom sent til festen med Windows Phone og flere omstarter har ikke hjulpet på app-utvalget, som er preget av et typisk «høna eller egget»-problem. De store brukermassene kommer ikke uten at de viktigste appene er tilgjengelige, mens (mange av) de viktigste appene ikke kommer før det er nok brukere til å forsvare investeringen.
For likevel å kunne bli en aktør av betydning på mobile flater, har Microsoft de siste årene kommet med blant annet Office-produkter til Android og iOS, hvor produktene stort sett har blitt godt mottatt – noe som har resultert i at Microsoft i blant har gjort ny funksjonalitet tilgjengelig først for disse brukerne, framfor brukerne av Windows Phone.
Microsoft har altså blitt langt mer plattform-agnostiske. Det er viktigere for selskapet at kundene bruker selskapets øvrige produkter, enn at disse kjører på Windows.
Les mer: Selv IDC har beskjeden tro på Windows 10 Mobile
Nesten 70 apper
Microsoft tilbyr allerede svært mange apper til Android, og de kjøper stadig opp flere. For eksempel kjøpte Microsoft i september selskapet Double Labs, som tilbyr en gratis låseskjerm-app, Echo Notification Lockscreen, til Android.
App-porteføljen på nærmere 70 apper til Android inneholder nå svært mye som er direkte konkurrenter til Googles egne Android-apper. Dette gjelder for eksempel apper for søk, e-post og kalender, brukergrensesnitt, nettskylagring, lynmeldinger, nyheter, værmelding, trening, oversettelse, dokumentbehandling og digital assistent.
Fortsatt mangler blant annet egen kart-app, nettleser og en app-butikk, men alt tyder på at Microsoft er i ferd med å bygge opp en komplett portefølje av standardapper til Android.
Les mer: Cortana ankommer straks Android
Egen Android-utgave
Det eneste som snart mangler, er en egen Android-versjon hvor selskapet kan levere alle disse appene ferdig installert. Enkelte Microsoft-ledere avviser ikke at dette kan skje.
I et intervju med nettavisen The Australian får Julie Larson Green, Microsofts chief experience officer, nettopp dette spørsmålet, riktignok med utgangspunkt i hvordan andre mobilleverandører har forsøkt å gjøre Android til sitt eget.
– Vi vil gå dit hvor kundene våre er, svarer hun.
Dette er selvfølgelig ingen bekreftelse, men ideen avvises heller ikke. Dersom Microsoft faktisk er i gang med dette, vil det naturlig nok ikke bli offentliggjort før selskapet har sett om Windows 10 Mobile, med nye løsninger som universelle apper og Continuum, faktisk får fart på Lumia-salget.
Det er ingenting i veien for å kjøre Android på Lumia-enheter. Men nok en gang vil app-utvalget kunne bli avgjørende. Det er lite trolig at Microsoft kan gjøre selskapets egne apper, ikke minst søke-appen, til standardapper på Android og samtidig beholde tilgangen til Google Play. Dermed vil Microsoft enten samarbeide med en annen, eksisterende app-butikk, eller etablere sin egen butikk for Android.
Det vil kreve tid og overtalelse før en slik butikk får det app-utvalget som er nødvendig.
Launcher: Microsoft har laget Android-meny
Den beste pakken
Amazon har med Amazon Appstore gjort det sistnevnte for sine Fire-produkter. Selv om det finnes mer enn 300 000 apper til selskapets Fire Phone-smartmobiler, er det ingenting som tyder på at selskapet har solgt særlig mange slike mobiler, kanskje først og fremst på grunn av mangelfull maskinvare.
Med arven fra Nokia har Microsoft alle muligheter til å levere god maskinvare. Men god er sjelden nok. For å vinne markedsandeler må utfordrere som Microsoft tilby en samlet smartmobil-pakke som i alle fall i perioder er betydelig mer attraktiv enn det konkurrentene, inkludert Apple, kan tilby. Og helst til en lavere pris.
Kontektssensitivt søk på Android: Microsoft slo Google på målstreken
Hva tror du om en Android-versjon eller fork fra Microsoft?