KOMMENTARER

NAV må lykkes

KOMMENTAR: Norge har ikke råd til annet, skriver Heidi Austlid i IKT-Norge.

Heidi Austlid sa i går at hele NAV har vært en fiasko. Nå sier hun at dette er misvisende og ønsker å oppklare med denne kommentaren.
Heidi Austlid sa i går at hele NAV har vært en fiasko. Nå sier hun at dette er misvisende og ønsker å oppklare med denne kommentaren.
Heidi Austlid
11. nov. 2015 - 07:54

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Heidi Austlid er administrerende direktør i IKT-Norge.
Debatten om digitaliseringsprosjekter i det som i dag er NAV har pågått i årevis, helt tilbake til TRESS-90. Disse debattene nådde et toppunkt da NAVs IT-direktør gikk i 2014. Uavhengig av suksessgrad for ulike digitaliseringsprosjekter i NAV, har den offentlige debatten handlet om at digitaliseringen av NAV ikke har lykkes i tråd med målsettingene. NAV har vært utsatt for mye støy i forbindelse med digitaliseringsprosjekter der både ansatte og brukere har vært skadelidende. Stortinget har hatt høringer og ledere har måttet gå. Nå har NAV både ny direktør og IT-direktør som skal sørge for et velfungerende NAV med gode tjenester for brukerne og de ansatte. I dag handler derfor debatten om at det er avgjørende å lykkes.

Norge er avhengig av et velfungerende NAV som både er smart på innsiden og enkel på utsiden. Derfor har Norge som nasjon ikke råd til at digitaliseringen av NAV mislykkes. Samtidig er det viktig å ha i bakhodet at NAV er et enormt maskineri som forvalter enorme ressurser på vegne av samfunnet. Hvert minutt går tusenvis av norske skattekroner ut av NAV-systemet.

Avhengig av suksess

Digitalisering i NAV handler ikke bare om NAV, men om vellykket digitalisering i hele samfunnet. NAV er en av flere viktige brikker i denne digitaliseringen. Overgangen til et digitalisert samfunn vil vare i flere år, og suksess i alle trinn er nødvendig for å lykkes. Utgangspunktet for all offentlig digitalisering må derfor være å skape gode brukeropplevelser og sikre robuste bakenforliggende systemer som gjør det mulig å samhandle på tvers. Først da kan vi lykkes med automatiserte og personifiserte løsninger.

NAVs nye rammeavtale er på 1,8 milliarder kroner, der en stor andel skal brukes på organisasjonsutvikling, en langt mindre på teknologiutvikling, og en enda mindre på drift og strategi. Det er altså fortsatt nødvendig med rammeavtaler i et slikt omfang. Når det er sagt handler vellykket digitalisering ikke utelukkende om teknologifokuserte prosjekter. Snarere handler dette vel så mye om organisasjonsutvikling. Her har NAV både et stort mulighetsrom og et enormt ansvar. Skal NAV lykkes må ansatte, ledelse og IKT-næringen dra dette sammen. Samtidig må vi våge å ha et klima i Norge for å lære av feil slik at de ikke gjentas, i tillegg til å løfte frem og lære av de vellykkede digitaliseringsprosjektene.

Bakgrunn: – Alt Nav har gjort har vært fiasko 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.