FORBRUKERTEKNOLOGI

Nedtur for skrivebrett-selskap

Remarkable har hatt stor suksess med sine skrivebrett, men i andre kvartal i år møtte selskapet veggen. Både inntektene og overskuddet falt.

Gründer Magnus Haug Wanberg (til venstre) og toppsjef Philip Hess i Remarkable mener det ser lysere ut for selskapet i andre halvår.
Gründer Magnus Haug Wanberg (til venstre) og toppsjef Philip Hess i Remarkable mener det ser lysere ut for selskapet i andre halvår. Foto: Remarkable
Gunhild HaugnesGunhild HaugnesJournalist
3. sep. 2024 - 10:45

Remarkable ble verdsatt til et tosifret milliardbeløp for to år siden og har hatt en pen vekst etter det. Selskapet er også en av elleve norske oppstartselskaper som har oppnådd enhjørningstatus, det vil si har hatt en markedsverdi på over én milliard amerikanske dollar 

Andre kvartal i år har imidlertid selskapet hatt motvind. I kvartalsrapporten skriver Remarkable-sjef Phil Hess følgende

– Selv om vi fortsatt ser sterk markedsvekst for nettbrettene våre klarte vi ikke oppnå inntektene vi hadde håpet.

Remarkable har hatt suksess med sine skrivebrett.
Remarkable har hatt suksess med sine skrivebrett.

Han peker på at flere faktorer bidro til dette. Blant annet en endring fra direktesalg fra Remarkable, til at en stadig større andel selges via forhandlere.

Samtidig har også overgangen til ny forhandlerdistributør og konkurrentrabatter spilt en rolle  - i tillegg til flere engangsjusteringer.

–  Til tross for moderat volumvekst falt inntektene med åtte prosent på årsbasis, konstaterer Hess.

Han forventer en betydelig økning i etterspørselen i tredje kvartal i år og spesielt i fjerde kvartal.

Remarakble omsatte for 71,7 millioner dollar i andre kvartal (762 millioner kroner), mot 77,9 millioner dollar i fjor (828 millioner kroner). Driftsresultatet endte på 1,2 millioner dollar (12,8), mot 8,9 millioner  dollar (94,6) samme kvartal i 2023.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.