Siste uke i juli arrangeres CyberCamp 2002. Det er tredje året denne unike teknologi-leiren arrangeres. Det blir som vanlig lite gapahuk-bygging, lappesteking eller kanopadling på Cybercamp. I stedet skal de takle diverse teknologiske utfordringer, i god Cybercamp-tradisjon.
I fjor brukte drøye 20 teknologi-interesserte ungdommer mellom 16 og 21 år én uke av sommerferien sin i Trondheim for å lære mer om data. I år braker det løs igjen med nye 20 deltakere. Deltakertallet holdes lavt slik at gruppelederne kan gi god oppmerksomhet til hver enkelt deltaker.
Les også:
-
Sommerleir utenom det vanlige
Ungdom og kunstig intelligens på cyber-sommerleir
På "sommerleir" for å lære om neurale nettverk
Datasikkerhetsdelen av leiren vil ta opp både sosiale og teknologiske svakheter ved datasystemer, og tar utgangspunkt i UNIX plattformen.
I 3D-programmeringsgruppa legges hovedvekten på ting som kan gjøres i sanntid, i spill og under simuleringer. Det blir tatt utgangspunkt i grafikksystemet OpenGL, og emner som modellering, rotasjon og lyssetting blir dekket.
Kunstig intelligens-gruppa vil i stor grad programmere Lego Mindstorms roboter. Genetiske algoritmer og neurale nettverk er noe av det Lego-robotene skal benytte seg av.
Søknadsfristen til årets CyberCamp er gått ut, men medarrangør Per Henden sier at spesielt gode søknader vil bli vurdert selv om de er for sent ute. Det er bare å sjekke leirens nettsted.