Den internasjonale filmindustrien kjemper en knallhard kamp mot filmpirater, samtidig som de forsøker å overbevise seg selv om at den digitale
revolusjonen ikke utgjør et trusselbilde mot den lukrative virksomheten.
Blant annet har Star Wars-regissør George Lucas det siste året slått knallhardt ned på piratkopiering av science fiction-eposet og all form for
visualisering av filmen, blant annet på fansens hjemmesider.
Også Motion Picture Association of America (MPAA), hvor alle de største filmstudioene i Hollywood er medlem, har til nå vært fiendtlig innstilt til
filmvirksomhet på nettet, naturligvis først og fremst av kommersielle årsaker.
Ikke minst kjøret i DVD-rettssaken i USA, hvor norske Jon Johansen er dratt frem som et hacker-ikon, viser hvor mye de frykter for spredningen av
åndsverk.
Les:Nå kan det synes som om MPAA-sjef Jack Valenti & Co har begynt å se på mulighetene ved digital distribusjon (se egen sak)
DVD-rettsaken har startet
DVD-saken: De første to dagene
Den norske filmregissøren Thomas Robsahm, med filmer som Svarte Pantere, S.O.S og "Myggen" på samvittigheten, har lenge hatt en fryktløs innstilling til digitale medier.
Gjennom selskapet Speranza Film har han jobbet med nye medier siden 1995. I år har det kulminert i lanseringen av "verden.no" som tar filminteresserte med på innspillingen av spillefilm "Det største i verden" ett år før premiéren (se egen sak).
- Vi frykter ikke nettet i det hele tatt. Jeg håper det etter hvert vil bli mulig å få alle mulige filmer lastet ned over Internett. Det er jo mange
filmer for spesielt interesserte som er svært vanskelig å få tak i, sier Robsahm, som overfor digitoday uttrykker et håp om at han i en ikke alt for fjern fremtid slipper å dra til London for å få tak i nisjeproduktene.
Selv har han bruk for gamle filmer i research-sammenheng og skulle gjerne hatt dem lettere tilgjengelig.
- Men det er selvfølgelig essensielt at opphavsmennene ikke sitter der uten fem flate øre.
Robsahm kan fortelle at Speranza lenge har lagt ut kortfilmer via web, der nettet er sekundærmedium. Forfilmer som blir vist på kino har blitt parallelt lagt ut i kyberrommet.
Han frykter ikke forflating av filmmediet og inflasjon av levende bilder når "alle" etter hvert kan lage film med sitt eget digitale utstyr.
- Det anser jeg slett ikke som farlig. Jeg ser frem til at det å lage film blir like demokratisk som det å kunne skrive med penn og papir. De som
virkelig kan lage film vil hevde seg uansett, mener regissøren og tror at det kan betyr mye for rekrutteringen til norsk film at mange får prøvd seg på egen hånd.
filmens nettsted
Regissør Hans Petter Moland sier imidlertid til digitoday at filmfolk må forholde seg til Internett i fremtiden, enten man vil eller ikke.
- Det hadde vært morsomt å legge ut et manus på nettet. Jeg er veldig opptatt av responsen jeg får på filmene mine, sier han og forteller at han i forbindelse med forrige spillefilm, la ut muligheter for respons via weben.