FORBRUKERTEKNOLOGI

Neste versjon av Brave-nettleseren skal blokkere cookie-bannere

Målet er å blokkere så mange pop-up-bokser og bannere som mulig, samtidig som personvernet er godt ivaretatt. − Vi hindrer hele samtykke-systemet i å kjøre i det hele tatt, skriver personvernsjefen i Brave til Digi.no.

Nettleseren Brave har hatt eventyrlig vekst de seneste årene
Nettleseren Brave har hatt eventyrlig vekst de seneste årene Foto: Brave
1. okt. 2022 - 17:00

− Fra og med versjon 1.45, som slippes i oktober, vil Brave-nettleseren blokkere samtykke-bokser på Android og desktop, og kort tid etter IOS.

Det skriver Brave i en oppdatering på egne nettsider.

Nye versjoner av Brave kommer til å skjule, og hvis mulig fullstendig blokkere, cookie-bannerne, skriver selskapet.

− Samtykke-bokser for informasjonskapsler er et beryktet og så godt som konstant irritasjonsmoment på nett. De bryter opp og forstyrrer en av de beste tingene med nettet: Muligeten til å surfe lettvint og enkelt på tvers av nettsteder og utgivere, skriver Brave.

Brave nightly, betaversjonen av nettleseren, skal ta i bruk den nye funksjonen først.

Populær nettleser

Nettleseren Brave er laget spesifikt for å beskytte personvernet til brukerne og kommer best ut i en undersøkelse av hvor mye de enkelte nettleserne sender av data til de respektive leverandørenes servere. 

Brave skryter av større beskyttelse av personvernet enn noen annen nettleser og byr blant annet på blokkering av «trackers» – identifikatorer som sporer bruk på tvers av ulike nettsider – som standard.

Nettleseren har mer enn doblet antallet brukere hvert år siden 2017. I 2020 feiret de at de hadde passert 20 millioner brukere. I januar 2022 nådde de milepælen 50 millioner.

Fjerner behovet for å snakke med samtykkeboksene

Skript til de fleste nettsteder inneholder også et samtykke-skript. Det kjører vanligvis i nettleseren, og de sjekker brukerens informasjonskapsler for å se om brukeren allerede har samtykket til informasjonskapsler på denne siden.

− Hvis ikke, presenteres brukeren med en irriterende dialogboks, skriver Peter Snyder, leder for personvern i Brave, i en e-post til Digi.no.

En ikke uvanlig tilnærming til å blokkere slik pop-ups er å automatisere det å velge «nei takk» i samtykke-boksene før brukeren får se det.

− Denne «auto-avslå»-funksjonen slår inn på nivå tre, skriver Snyder.

Det har den svakheten at siden da ofte faktisk plasserer en informasjonskapsel om at du ikke har samtykket.

− Brave slår inn på nivå én. Vi hindrer hele samtykke-systemet i å kjøre i det hele tatt, skriver Snyder.

Målet er å blokkere så mange pop-up-bokser og bannere som mulig, samtidig som personvernet er så godt ivaretatt som mulig.

Når du starter opp Brave-nettleseren etter endringen, skal du få opp en boks som spør om du vil blokkere forespørsler om informasjonskapsler. Takker du ja, laster nettleseren ned et sett regler.

Få vil egentlig samtykke

Mange nettbrukere klikker godta, fordi de rett og slett er lei maset og ikke gidder å forholde seg til det.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Utformingen av cookie-bannerne er avgjørende, viser undersøkelser. Skal det flere klikk til for å takke nei, takker over 90 prosent ja til cookies. Er de nøytrale, faller tallet til rundt 3 prosent, viser undersøkelser fra personvernorganisasjonen NOYB.

DuckDuckGo-nettleseren kan nå brukes av alle Mac-brukere.
Les også

Mac-brukere som er opptatt av personvern, har fått en ny nettleser – og Windows-versjonen kommer snart

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.