Netcom hadde 12. juni store problemer med en database som tidvis rammet kunder over hele landet. Dagen etter ble mobiloperatøren rammet av strømutfall.
Informasjonssjef Guri Wormdahl bekrefter at et par store bedriftskunder i ettertid har fremmet erstatningskrav for nedetiden.
Men ifølge NTB er det nå kjent at NetCom frikjennes for mobilkollapsen. Selskapet slipper kritikk fra både Samferdselsdepartementet og Post- og teletilsynet.
Det er Post- og teletilsynet som framover skal sørge for at NetCom følger rimelig prosedyre for sikkerhet og også begrunner årsaken til uhellet. Teletilsynet sendte sine konklusjoner angående mobilkollapsen til departementet mandag.
Les også:
- [27.06.2005] NetCom får erstatningskrav fra storkunder
- [22.06.2005] Netcom rammet av strømbrudd
- [13.06.2005] Netcom har rettet feilen
- [13.06.2005] Rådløse bedrifter uten sikkerhetsnett
- [13.06.2005] Nye problemer for Netcoms mobilnett
NetCom har nå hentet inn ekstern kompetanse for å sikre seg mot nettsammenbrudd i framtiden.
Tidligere har mobiloperatøren brukt fra 30 millioner kroner årlig på å oppdatere nettet, som vil bli intensivert framover.