BEDRIFTSTEKNOLOGI

Netcom kunne ha unngått nedetid

Hvorfor har ikke Netcom skaffet seg doble IT-systemer, spør Teleplan-sjef Asgeir Myhre som selv ble rammet av bruddet.

28. apr. 2006 - 12:46

digi.no har i formiddag slitt med å få kommentarer fra aktører i telebransjen, for eksempel telekonsulentselskapet Teleplan. For Teleplan er en moderne organisasjon som har kastet ut fast-telefonene allerede i 2000.

    Les også:

Teleplan hadde tidligere Telenors mobil-bedriftsløsning, men hadde gått over til Netcom "Trådløs Bedrift". Og i motsetning til Aftenposten, hadde ikke Teleplan noen reserveløsning.

- For oss er dette brudde veldig alvorlig, sier Teleplan-sjef Asgeir Myhre til digi.no.

Han stiller spørsmålstegn ved hvorfor et sammebrudd i Netcoms kundedatabase skal stopp opp hele nettet - spesielt fordi det var en feil i dette system som stod bak bruddet i fjor sommer.

Han vil ikke kommentere hvor alvorlig nedetid vil bli for Netcom, men han påpeker at hvis kunder som satser på mobilnettet til Netcom likevel må beholde fast-telefoner og investere i reserveløsninger, blir besparelsene ikke så store.

- Dette er en alvorlig kvalitetssvikt, hvorfor har ikke Netcom satt opp redundante systemer, spør Myhre. Dette går på troverdigheten løs og stiller Netcom i et dårlig lys når Telenor ikke har hatt noen kjente problemer med sitt mobilnett i nyere tid.

Han har ikke fått tid til å vurdere saken enda og vil ikke kommentere hva Teleplan vil gjøre.

- Jeg vet ikke hva Teleplan skal gjøre, men vi vurderer alle våre leverandører på pris og kvalitete. Alternativet er Telenor som har jo en tilsvarende løsning til Trådløs Bedrift.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.