Tross store problemer med nedetid har Netcom fremdeles mer fornøyde kunder enn Telenor.
Blant mobilkunder i Norden, Baltikum og Russland, er det bare de svenske som er mer misfornøyd enn de norske. Det viser en undersøkelse fra The European Performance Satisfaction Index (Epsi) som er gjenngitt i Dagens Næringsliv.
Mye tyder på at det er forskjellige forventninger til tjenestene som slår ut på denne undersøkelsen, for det virker lite sannsynlig Litauen er landet med best mobiltjenester, fulgt av Russland, Estland og Latvia.
Det er tydelig at nordiske borgere klager mer enn våre østlige naboer, og blant de minst sytete i Norden er de som ligger lengt øst, nemlig finnene.
I Litauen er 78,4 prosent tilfredse med sin mobilleverandør, mens det i Norge bare er 66,5 prosent som er fornøyd. Altså er en tredjedel ikke fornøyd.
Siden forskjellen mellom landene neppe reflekterer kvaliteten, er det mest interessante med undersøkelsen de interne forskjellene i hvert land.
I Norge kommer Chess best ut, i år som i fjor, med ”øst-europeisk tifredshetsgrad” på hele 77,3 prosennt, opp 1,4 prosent fra 2004. Chess-eide Sense ligger på andreplass med 69 prosent, fulgt av Netcom. Hvis Konkurransetilsynet godkjenner oppkjøpet av Chess, vil TeliaSonera dermed snart eie alle de tre selskapene med mest fornøyde kunder på denne listen.
Det er også interessant å se at Netcom faktisk har økt sin popularitet blant egne kunder med nesten 8 prosent fra i fjor, på tross av de store problemene de hadde med å holde nettet oppe i en periode.
Telenor øker imidlertid sin popularitet enda mer, med 12,5 prosent til 64,9 prosent, og Tele2 ligger sist med 62,6 prosent.