Netcom-kunder fikk mandag morgen problemer med å ringe til fasttelefoner, ifølge en pressemelding fra Post- og teletilsynet (PT).
Ifølge tilsynet så feilmeldingene ut til å gjelde på Sørlandet og på Vestlandet. Som en konsekvens førte problemene til at berørte ikke kom gjennom til nødetatene.
Netcom skriver på sin Facebook-side at et fiberbrudd hos Telenor gjør at enkelte kunder i Bergens-regionen opplever problemer med å ringe.
– Etter omdirigering av trafikken vil denne feilen ikke lenger påvirke fastnummer, spesialnummer og nødnummer. Dette fungerer nå som normalt for hele Sør- og Vestlandet, heter det i en oppdatering fra Netcom cirka klokken 10.40.
Rett etterpå bekrefter Netcoms det samme i en e-post til digi.no:
– På grunn av fiberbrudd hos Telenor har enkelte av våre kunder på Sørlandet og Vestlandet opplevd problemer med å ringe fastnummer, spesialnummer og nødnummer. Etter at vi har omdirigert trafikken fungerer dette nå som normalt. Vi beklager de ulempene dette har medført for våre kunder, skriver kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen.
Post- og teletilsynet minner i sin melding om at nødnummer 112 kan brukes også uten SIM-kort. For berørte kunder kan det følgelig hjelpe å ta ut SIM-kortet hvis det skulle oppstå en nødsituasjon.