I fjor høst annonserte amerikanske NetRatings med ACNielsen involvert et oppkjøp av Jupiter Media Metrix. Den praktiske konsekvensen av sammenslåingen skulle føre til at to målesystemer for Internett kunne bli redusert til én.
Begge aktører har nemlig hvert sitt rådyre panelsystem som krever instalellering av en programvare blant et stort utvalg av Internett-brukere. Disse målingene må ikke forveksles med trafikkmålinger som WebMeasure De er vanligvis serverbaserte og krever kun programvareutplasseringer hos nettstedene, ikke blant et utvalg av sluttbrukere.
I Norge hadde Nielsen-NetRatings, gjennom ACNielsen eRatings.com, etablert målinger blant norske privatbrukere, men annonserte at dette skulle droppes etter at fusjonsplanene ble kjent. Jupiter Media Metrix har på sin side etablert et system både for jobb- og hjemmebrukere i Sverige, men kom aldri i gang med Norge.
Den tredje norske nettmåleren gir slett ikke opp
Nielsen/NetRatings vil kjøpe Jupiter Media Metrix
Det er de amerikanske konkurransemyndighetene som har stukket kjepper i hjulene for partene. Ifølge en pressemelding fra NetRatings var Federal Trade Commission (FTC) sterkt i mot avtalen som har blitt anslått til å ha en verdi på 71,2 millioner dollar.
Spesielt en låneavtale i forbindelse med finansieringen har det blitt satt spøsmålstegn ved. De to fusjonspartene hevder, etter å ha hatt lange samtaler med FTC, at konkurransemyndighetene ville søke å få en midlertidig forføyning på avtalen på grunn av usikkerhet rundt konkurransen i nettmarkedet.
Partene uttaler i pressemeldingen at de er uenige i FTCs vurderinger og har, blant annet på grunnlag av at lånemodellen ikke ser ut til å gå i orden, bestemt seg for å droppe hele transaksjonen. Samtidig melder de at den andre delen av avtalen, hvor NetRatings skulle overta hele ACNielsen eRatings.com fra ACNielsen, også er svært usikker. De er ikke fattet noen beslutning om denne overtakelsen heller kommer til å blir gjennomført som planlagt.
NetRatings nedbemanner samme dag som meldingen kom fra USA med 20 ansatte eller 15 prosent av staben. Jupiter Media Metrix melder samtidig at analytikerne allerede er på jakt etter en ny fusjonspartner.
De to tidligere fusjonspartnerne kommer likevel til å se hverandre i nær fremtid. Ifølge Internet.com skal de møtes i rettssalen i en patentkrangel som de i forrige måned bestemte seg for å gjennomføre uavhengig av oppkjøpet. Det er Jupiter som er den aggresive parten og har saksøkt både NetRatings og europeiske NetValue for å ha overtrådt patentrettigheter på måling av online-bruk.