Søketjenestene er de mest populære nettsteder på Internett, noe som får eiere til å investere stort i sine søketjenester. Tidligere brukte Netscape Excite, men de to selskapene ble konkurrenter etter å ha blitt kjøpt av henholdsvis America Online og AtHome.
Netscape har derfor sydd sammen en ny søketjenesten basert på egen programvare og teknologi fra selskapet Google. Tjenesten skal gi deg treff basert på antall forekomster av ord og hvor populære sidene er. Denne blandingen skal i teorien både gi et høyt antall treff og en god sortering.
Men en uformell test digi.no gjennomførte med søkeordet "Oslo" viser at det gjennstår mye arbeid dersom Netscape skal konkurrere med tjenester som Yahoo, Compaqs AltaVista og AskJeeves.
Netscapes nye tjeneste presenterte bare 100 treff på "Oslo" med en rangeringen som ikke imponerte. Øverst på listen kommer Haugesunds-selskapet Sydvest som har et Oslo-kontor, etterfulgt av Nomadic Shipping og Seierskirken.
Heller ikke med et søk på "Norway" imponerer Netscape. "Nordic Business Report", "Martins slektsforskning-side" og "Voll Dart Klubb" er de tre mest relevante internett-sidene, mener den nye søketjenesten.
Heller ikke på antall dokumenter imponerer Netscape. Under "avanserte søk" kan du søke direkte i Google som finner 10.014 dokumenter med ordet Oslo. AltaVista finner hele 677.810 dokumenter.