Disney, Warner Brothers, NBC og Sony sier til ZDNet News Channel at de regner med å tjene penger på Internett fra neste år. Det femte studioet, MGM, sier at det allerede tjener penger på nett.
Alle studioene bruker Internett for å markedsføre filmer og fjernsynsprogrammer, og for å selge artikler fra disse. Nøkkelen til å tjene penger på Internett, er å kommunisere med de nettbrukerne som allerede kjenner til filmene og programmene, sa studiolederne. For å oppnå dette, bruker NBC de samme manusforfatterene som skriver programmene og seriene, til også lage innholdet på nettstedene.
Men til tross for at de har tro på den økonomiske lønnsomheten til Internett, er det langt igjen før nettet er et massemedium, mente studiolederne. Før det kan skje, må nettstedene begynne å skape innhold for massemarkedet, i stedet for underholdning rettet mot nettbrukere.
- Ikke noe nettverk med suksess produserer innhold for seg selv, sa visepresident Jim Moloshok i Warner Brothers Online.
Og det er heller ikke nok å etterape fjernsyn, slik en rekke aktører har gjort til nå, understreket visepresident Matt Rothman i Sony Online Ventures.
- Dette er ikke fjernsyn, minnet han om. Om noen skulle ha glemt det.