Ifølge eMarketer vil annonseringen på web øke med 97 prosent i 2000 sammenliknet med året før.
Riktignok ventes veksten å avta merkbart den neste femårsperioden, til 23 prosent i 2005, men online-annonseringen vil uansett øke sin samlede markedsandel betraktelig - fra 1,6 prosent i år til over ti prosent i 2005, melder NUA Internet Surveys.
I samme femårsperiode ventes de tradisjonelle annonsekanalene å få en vekst på to prosent i året. Den største veksten i dette markedet ventes å komme innenfor TV-annonsering (årlig vekst på 21,3 prosent), fulgt av utendørsannonsering (20,8 prosent) og magasiner (5,6 prosent).
Avisene må derimot belage seg på en reell annonse-nedgang (0,4 prosent per år), og direkte postreklame rammes enda hardere (ned 3 prosent).
Riktignok ventes veksten å avta merkbart den neste femårsperioden, til 23 prosent i 2005, men online-annonseringen vil uansett øke sin samlede markedsandel betraktelig - fra 1,6 prosent i år til over ti prosent i 2005, melder NUA Internet Surveys.
I samme femårsperiode ventes de tradisjonelle annonsekanalene å få en vekst på to prosent i året. Den største veksten i dette markedet ventes å komme innenfor TV-annonsering (årlig vekst på 21,3 prosent), fulgt av utendørsannonsering (20,8 prosent) og magasiner (5,6 prosent).
Avisene må derimot belage seg på en reell annonse-nedgang (0,4 prosent per år), og direkte postreklame rammes enda hardere (ned 3 prosent).
eMarketer våger seg ikke frempå med noen dødsdom for de tradisjonelle mediene, men spår ytterligere diversifisering/mangfold i annonseproduktene, eksempelvis at mediehusene i større grad griper til krysspublisering av annonsekampanjer over flere distribusjonsplattformer.
Les også:
Papir-aviser mister terreng
Hva tror du? |