Nettavisens tall fra Norsk Gallups uavhengige WebMeasure-måling ble offentliggjort for første gang i august.
Målingene fra WebMeasure/RedSheriff inneholder blant annet en oversikt over antall sidevisninger for hvert nettsted. Og det er på den listen at Nettavisen kommer ekstremt bra ut, med nesten 67 millioner visninger i løpet av august måned.
Disse tallene inkluderer trafikken på søke- og katalogtjenesten Nettguide og portalen Spray.no.
De høye tallene gjør at Nettavisen er helt oppe i ryggen på SOL og søketjenesten Kvasir (67,9 millioner) og langt foran VG.no (53,6 millioner). VG har også sin egen portal i sin sfære (Enter.vg), men disse tallene registreres ikke i WebMeasure-målingene.
- Det er alltid artig når vi får slike tall, men jeg vil gjerne understreke at disse resultatene viser nok en gang at nettmediet er blitt et ordentlig massemedium. Jeg er en så enkel sjel at jeg tror ikke verden får se utviklingen av et nytt massemedium hvor man ikke får solgt annonser, sier Knut Ivar Skeid til digi.no og peker på at Nettavisen, VG, Dagbladet og SOL alle er store massemedier som må tas på alvor.
Det er ved store begivenheter at toppene i trafikken kommer. I forrige måned var det spesielt det kongelige bryllupet mellom kronprins Haakon og Mette-Marit som dro opp. Denne måneden vil både det norske stortingsvalget, men ikke minst de grufulle terrorhendelsene i New York City og Washington D.C. gjøre at det blir satt nye trafikkrekorder. Nettavisen trodde på tre millioner sidevisninger bare på onsdag, dagen etter terrorangrepet.
- Det er nesten litt makabert å snakke om det, men vi har erfaring at nye brukere ved disse anledningene oppdager oss. Det skjer hver gang vi har hatt denne typen store hendelser, blant annet med Åsta-ulykken i januar 2000, sier Skeid.
Det som imidlertid er spesielt med Nettavisens sidevisningstall, er at antall unike datamaskiner som koples til nettstedet i løpet av én måned ligger mye lavere enn både VG.no og SOL.no. Nettavisen fikk registrert 810.000 unike maskiner i løpet av måneden, mens SOL/Kvasir hadde 1,7 millioner og VG.no 1,23 millioner.
Dette innebærer at brukerne av Nettavisen klikker som besatt når de først er inne på nettstedet. Eller?
-Vår erfaring har alltid vært at leserne kommer hyppig tilbake og går inn hos oss mange ganger om dagen, sier Nettavisen-sjefen.
- Vi oppdaterer dermed avisen svært ofte, sier han og viser til at de spesielt 'går bananas' under katastrofer som den vi opplevde i USA i går.
De høye visningstallene på sidene er imidlertid ikke bare generert av mennesker. Nettavisen har også lagt inn såkalte refresh-tagger på nettsidene sine, både på forsiden og i artiklene. Det innebærer at en bruker vil oppleve at sidene oppdateres av seg selv med jevne mellomrom. Nettstedene kan selv velge hvor hyppig de vil at dette skal skje, og Nettavisen har valgt hvert tiende minutt på alle sine sider.
Det ligger innenfor den grensen som Norsk Gallup Institutt har satt opp som parameter i forhold til WebMeasure. Til sammenligning har en av de største innholdskonkurrentene, VG, automatisk refresh hvert 20. minutt. Og det er bare på forsiden.
Nettavisen mener det er et spørsmål om å gjøre nettstedet mest mulig brukervennlig.
- Dette er nærmest et ideologisk spørsmål for vår del. Vi vil at brukerne skal få mest mulig ferske nyheter og dermed har vi lagt inn refresh der vi kan, sier Skeid.
- For noen måneder siden fjernet vi refreshen og satte ned hastigheten på forsida uten å fortelle det til noen. Vi gjorde det på jevne dager etter hverandre. Det ga kun marginale utslag på statistikken for oss, sier Skeid og snakker om en nedgang på rundt to prosent.
SOL har ikke sett behovet for å sette inn refresh-tag på sidene sine. SOL-sjef Kristin Skogen Lund er klar over ulikhetene.
- Nettavisen tjener kanskje litt på refreshen. Men vi har hele tiden vært klar over at de har mange flere sidevisninger enn oss og får mye mer ut av hver bruker, sier hun. I tillegg til Gallups trafikkmåling WebMeasure, kjøper SOL panelmålinger både fra Nielsen og MMI/MMXI.
- For oss er antall brukere viktigst. Vi selger annonser på dekning, det er dét vi lever av. Når det er sagt, er det klart at det å vise til mange sidevisninger per bruker, er positivt, sier Skogen Lund som heller liker å sammenligne seg med ABC Startsiden. Startsiden fikk registrert 34 millioner sidevisninger i august fra 1,18 millioner maskiner.
Norsk Gallups Katja Møgelstue sier til digi.no at de blant annet kommer til å se på refresh-problematikken på neste møte i metodegruppen. Metodegruppen består, foruten representanter fra Gallup, av ressurspersoner fra SOL, VG, Aftenposten og NRK.
Etter det digi.no forstår, er blant annet VG.no veldig opptatt av at refresh-problematikken settes på dagsorden, slik at bransjen endelig får en internettbasert felles valuta for nettmålinger som alle aktørene kan enes om.
Gallup har tidligere i år signalisert at den nettleser-baserte målingen WebMeasure kommer til å erstatte Web-Toppen (som er en intervjubasert undersøkelse) i løpet av høsten. Dette for å gi bransjen 'en felles valuta for trafikk', som instituttet skriver det selv i en presentasjon av tallene.
PS! digi.no har også automatiske oppdateringer på websidene. Forsidene og nyhetsoversikten blir oppdatert hvert tiende minutt - hvis du ikke gjør det oftere manuelt.
Nettsted |
Sidevisninger (i tusen) i august 2001 |
Endring i prosent siden juli 2001 |
SOL med Kvasir | 67.943 | +18,1 |
Nettavisen med Nettguide og Spray.no | 66.970 | - (ikke publisert tallene tidligere) |
VG Nett | 53.609 | +29,5 |
ABC Startsiden | 34.087 | - |
FINN.no | 32.071 | +35,7 |
Dagbladet.no | 28.742 | +19,3 |
Aftenposten Interaktiv med Oslopuls | 14.889 | +44,1 |
DinSide | 9.225 | +59,6 |
NRK.no | 6.077 | +69,2 |
A-pressen Interaktiv (med 47 nettsteder) | 5.822 | - |
Tinde.no | 5.508 | +30,3 |
Popit | 3.771 | +8,9 |
digi.no | 2.625 | +41,9 |
Bergensavisen (BA) | 1.728 | - |
P4.no | 994 | +25,5 |
Jippii.no | 372 | +21,2 |