FINTECH

Nettbank og mobilbank gikk ned for telling: – Dette tar vi svært alvorlig

– Både våre eksperter og underleverandør jobber på spreng.

Det oppnås ikke kontakt med kjernebanksystemet. Her et skjermbilde fra en kunde hos Bien sparebank.
Det oppnås ikke kontakt med kjernebanksystemet. Her et skjermbilde fra en kunde hos Bien sparebank.
18. juli 2017 - 11:17 | Endret 18. juli 2017 - 12:38

(OPPDATERT: Ifølge SDC kom tjenestene opp igjen tirsdag klokken 15.30.)

«Banken har ingen brukere med det fødselsnummeret det logges inn med.» Det er en av feilmeldingene norske bankkunder opplever tirsdag morgen.

En teknisk feil skaper problemer ved innlogging til nettbank og mobilbank. Problemet gjelder alle de 73 lokalbankene i Eika-alliansen. Storebrand er også rammet.

Til sammen er dermed flere hundre tusen norske bankkunder berørt av nedetiden.

– Varslingen om feil kom tirsdag morgen ved 08.30-tiden. Ingen kommer inn på nettbank eller mobilbank, forteller informasjonsrådgiver Trine Hoel Winther i Eika-alliansen til digi.no.

Hun kan bekrefte at feilen ligger hos underleverandøren, danske SDC (Skandinavisk Data Center) med hovedkontor i Ballerup utenfor København.

Også svenske banker er berørt av feilen, etter det Winther forstår.

Trøbbel også forrige måned

Også i forrige måned ble de samme norske bankene rammet av en teknisk feil hos SDC, som er leverandør av kjernebanksystemer.

– Dessverre har vi ikke fått opplysninger om rettetid, men det jobbes på spreng med å finne feilen og rette den. Både våre egne eksperter og eksperter hos underleverandør jobber på spreng. Mer enn det vet vi foreløpig ikke, sier informasjonsrådgiver Winther.

Hun sier at feilen berører nettbank og mobilbank. Øvrige tjenester som bruk av kort skal imidlertid fungere som normalt.

Feil også på kort i butikk og minibank

Storebrand opplyser derimot at deres kunder med Visa Electron-kort i tillegg ikke får brukt bankkortet for å betale i butikk eller ta ut penger i minibanken.

Vanlig Visa-kort og Mastercard skal derimot virke, skriver Storebrand på sine Facebook-sider.

SDC: – Dette tar vi veldig alvorlig

Hos den danske leverandøren av kjernebanksystemene vet man tirsdag klokken 12 fortsatt ikke hva som har gått galt.

– Vi har nedsatt en taskforce som jobber med problemet. Dette er noe vi tar veldig seriøst, sier informasjonsmedarbeider hos SDC, Joan Øxby til digi.no.

Hvorvidt feilen skyldes utfordringer med applikasjoner eller maskinvare, eller om problemet kan være det samme de ble rammet av i forrige måned, er spørsmål de inntil videre ikke har svar på.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.