IDC kom i går med en ny prognose for nettbrettsalget for 2012 til 2016. Robust etterspørsel og store forventninger til fjerde kvartal har ført til at selskapet nå har oppjustert det prognoser for både 2012 og årene framover. Dette er andre gang i år at IDC oppjusterer disse prognosene, men oppjusteringen i juni var langt mer forsiktig enn den analyseselskapet har foretatt nå.
I den nye prognosen har IDC oppjuster tallet for antallet solgte nettbrett globalt i 2012 fra 107,4 millioner til 117,1 millioner enheter. Tallet for 2013 er økt fra 142,8 millioner til 165,9 millioner, mens tallet for 2016 er blitt økt fra 222,1 millioner til hele 261,4 millioner nettbrett.
– Til tross for fortsatte økonomiske bekymringer i de fleste deler av verden, fortsetter forbrukere å kjøpe nettbrett i rekordstore antall, og vi venter spesielt sterk etterspørsel i fjerde kvartal, sier Tom Mainelli, forskningsdirektør for mobilenheter i IDC, i en pressemelding.
– Apple leder markedet med sin iPad, og vi venter at dominansen vil fortsette i andre halvdel av året. Likevel, vi mener det er nok rom i markedet til at også andre kan lykkes, og nye Android- og Windows-baserte produserte som kommer på markedet i de kommende månedene vil gi forbrukerne mange valgmuligheter under førjulshandelen, sier Mainelli.
Noe av økningen i prognosene skyldes nok også at IDC nå inkluderer Windows-baserte nettbrett. Tidligere har IDC regnet dette som pc-er, men selskapet mener det er naturlig å regne dem som nettbrett nå som de skal utstyres med Windows 8 eller Windows RT. Men tallene som nå er oppgitt for blant annet 2011 og 2012, inkluderer dermed også nettbrett med Windows 7. De første nettbrettene med de nyere operativsystemene kommer først på markedet i fjerde kvartal.
Nisje
Mens det taiwanske analyseselskapet TrendForce tror at salget Windows-baserte nettbrett vil passere salget av Android-baserte nettbrett i 2015, er IDC av en helt annen mening. Selskapet mener at det selv i 2016 vil bli solgt nesten tre ganger så mange Android-nettbrett som Windows-nettbrett.
Mens Windows-nettbrett i 2011 bare hadde en markedsandel på 1,0 prosent, ventes andelen å vokse til 4,1 prosent i år. IDC opplyser ikke om hele veksten ventes å skje i fjerde kvartal, eller om andelen allerede nå er høyere enn i fjor. Men analyseselskapet opplyser at etterspørselen av Windows-baserte nettbrett fortsatt vil være ganske lav også i fjerde kvartal på grunn av høye priser og forbruker-forvirring rundt disse enhetene.
IDC mener at andelen til iOS vil vokse fra fjorårets 57,2 prosent til 59,9 prosent i år, mens Androids andel vil synke fra 38,9 prosent i fjor til 35,3 prosent. Dette til tross for at IDC venter godt salg av Googles Nexus 7 og nye Kindle Fire fra Amazon i resten av året.
IDC mener at andelen til andre nettbrettplattformer enn de nevnte vil skrumpe inn fra 2,9 prosent i 2011 til 0,7 prosent i år og enda mindre i årene som kommer.
Analyseselskapet mener at iOS vil nå et nytt toppunkt i 2013 med 60,7 prosent markedsandel. Denne vil deretter reduseres til 58,1 prosent innen 2016. IDC mener at andelen til Android vil fortsette å falle, fra 32,7 prosent i 2013 til 30,5 prosent i 2016. Samtidig mener IDC at markedsandelen til Windows-baserte nettbrett vil øke fra 6,0 prosent i 2013 til 10,9 prosent i 2016.
Men mens veksten i nettbrettmarkedet fortsetter, opplyser IDC at etterspørselen etter digitale lesebrett (eReaders) vil fortsette å dale. Første halvår var ifølge selskapet en skuffelse. IDC mener at salget påvirkes sterkt av tilbudet på nettbrett til under 200 dollar. Dermed mener selskapet av salget av digitale lesebrett vil ende opp på 23,6 millioner enheter i år, ned fra 27,7 millioner solgte enheter i 2011.
Les også:
- [02.05.2013] Leverte 900 000 Surface-brett
- [06.12.2012] Nettbrett-salget bare fortsetter å vokse
- [06.11.2012] iPad mister markedsandeler
- [26.10.2012] Android-nettbrett henter innpå iPad
- [03.10.2012] – Produksjonen har startet
- [18.09.2012] Vil skvise Android-brett
- [15.06.2012] – Apple fester brett-grepet