Prinsippet om nettnøytralitet – at all nettrafikk skal likestilles og at ingen nettoperatør skal ha adgang til å prioritere eller blokker bestemte tjenester – er blitt et hett tema i USA.
Sjefen for USAs teletilsyn FCC (Federal Communications Commission), Julius Genachowski, har bedt om en avstemming i tilsynets styre for å sette i gang en prosess som skal munne ut i retningslinjer for å sikre nettnøytralitet, også for mobile nett.
I forkant av avstemmingen har Genachowski mottatt hard kritikk fra mobiloperatører som AT&T, Comcast og Verizon. De frykter at regler om nettnøytralitet vil gjøre deres infrastruktur mindre lønnsom. De har fått støtte fra politisk hold, det vil si fra republikanere i kongressen.
I går gikk flere nettgiganter, blant dem Amazon, Facebook, Google og Twitter, sammen om et brev der de støtter prinsippet om nettnøytralitet og at FCC utarbeider regler for å håndheve prinsippet.
– Vi tror at en prosess som fører til regler basert på sunn fornuft er kritisk for å bevare Internett som en viktig krivkraft for økonomisk vekst, fornyelse og global konkurranseevne, heter det i brevet.
Selskapene mener nettnøytralitet sikrer at selskaper kan konkurrere på grunnlag av innhold alene, ikke på grunnlag av hva slags distribusjonsavtaler de har med nettoperatører.
– Et åpent Internett sikrer effektivitet og konkurranse i markedet, ved at det er forbrukerne som avgjør hvilke produkter lykkes og hvilke som ikke gjør det. Bedrifter av alle slag, fra små oppstartselskaper til store konsern, kan delta konkurransen, og bidra til maksimal økonomis vekst og muligheter, heter det videre i brevet.
Brevet er undertegnet av representanter for Amazon, Cbeyong, Craigslist, Digg, eBay, EchoStar, Expedia, Facebook, Flickr, Google, IAC, Linkedin, Meetup, Mozilla, OpenDNS, Skype, Sony, Tivo, Twitter, Vuze, XO Communications, YouTube og Zynga.