Den Chromium-baserte nettleseren Brave, som JavaScript-oppfinner Brendan Eich står bak, kom denne uken med en ny og interessant måte å levere og presentere nettannonser på. Den skal både være effektiv, ta hensyn til brukernes personvern og kontroll, noe som også innebærer at den enkelte bruker selv skal få bestemme hvem som skal få brorparten av annonseinntektene.
Det er Brave Software selv som skal stå for distribusjonen av annonsene gjennom tjenesten Brave Ads. Selskapet samarbeider allerede med flere annonsenettverk og varemerker. Det skal være opprettet ulike annonsekataloger for hvert av de landene og språkene som nå støttes – foreløpig USA, Canada, Frankrike, Storbritannia og Tyskland – og annonsene blir sendt ut til nettleseren.
Lokalt lagret
Annonsene skal stadig være utvalgte og relevante, men utvelgelsen skjer i nettleseren basert på brukerdata som er lokalt lagret av nettleseren, som lærer seg hva brukerne interesserer seg for når de surfer rundt på weben. Det skal altså ikke skje noen sentral sporing av brukerne i forbindelse med annonsevisningene.
For brukerne vil det være valgfritt å ta i bruk annonsevisningene. 70 prosent av annonseinntektene som den enkelte bruker genererer, blir satt inn i brukerens digitale lommebok i form av en kryptovaluta kalt Basic Attention Tokens (BAT). De resterende inntektene beholder Brave Software selv.
Brukerne kan fordele
I utgangspunktet vil inntektene som brukerne mottar bli fordelt på de nettstedene som brukerne besøker mest. Brukerne skal også kunne velge å bruke deler av pengene til å støtte utvalgte nettsteder. På sikt skal det også bli mulig å benytte en del av BAT-ene til egen, personlig bruk, for eksempel til å kjøpe tilgang til premiuminnhold eller gavekort hos de mange tusen partnerne av TAP Network.
Brukerne som velger å se annonsevisningene i Brave, skal motta tilbud om dette via et varsel i nettleseren på tidspunkter når nettleseren anser at disse vil være lite forstyrrende. Når brukeren klikker på varselet, blir annonsen vist som en hel side i en ny fane. Brukerne kan selv velge hvor mange annonser de ønsker å se.
Erstatter mellomleddene
I første omgang er det Brave for Windows, Linux og MacOS som støtter Brave Ads. Innen noen måned skal også Brave for Android og iOS få slik støtte.
– Med Brave Ads lanserer vi en digital annonseplattform som er den første som beskytter brukernes datarettigheter og som belønner dem for deres oppmerksomhet, sier Eich i en pressemelding.
– Brave Ads sikter også mot å forbedre økonomien og konverteringen i nettannonsebransjen, slik at utgivere og annonsører kan blomstre uten mellomleddene som krever store avgifter og bidrar til overvåkning på tvers av hele weben. Personvern ved design og ingen sporing er en del av oppdraget vår for å reparere weben og dens finansieringsmodell, fortsetter Eich.
Også annonselevering til nettstedene
Brave Software har likevel ikke tenkt å gi seg med dette. Senere i år skal selskapet komme med ytterligere en annonseløsning, «Publisher-integrated Ads», som et supplement til Brave Ads. Dette skal gjøres i samarbeid med 55.000 verifiserte utgivere og innholdsskapere. Med denne løsningen vil annonsene bli vist direkte på nettstedene brukerne besøker, men det skal fortsatt dreie seg om annonser uten sporing av brukerne.
70 prosent av inntektene fra Publisher-integrated Ads-tjenesten vil gå til nettstedene og innholdsskaperne. Brave Software vil beholde 15 prosent selv, mens de resterende 15 prosentene vil gå til brukerne som ser og klikker på annonsene.
Bakgrunn: Brendan Eich er tilbake med ny nettleser