- Disse tre skal jobbe overfor den tradisjonele musikkbransjen, med avtaler om distribusjon av deres materiale og får redaktøransvar for hver sin nasjonale forside, sier Lars Kilevold i Freetrax til digi.no.
Kilevold er mest kjent som musiker og opphavet til låta "Livet er for kjipt". Han har de siste årene jobbet mye med Internett og dratt i gang det virtuelle plateselskapet Freetrax som etter hvert også har fått SOL på eiersiden.
Ny norsksjef er Elisabeth Riksen, som kommer fra tilsvarende stilling hos musikkgiganten Warner. I Sverige har selskapet hentet Mauritz Barwikowski fra BMG, og i Danmark har de plukket Martin Orth fra Sony.
Selskapet skal lansere nasjonale versjoner av sidene sine senere i år, og de nyansatte får ansvar for disse sidene spesielt.
- Det kilte litt i magen, ja. Samtidig er en slik mulighet alt for spennende til at jeg kunne si nei, sier Elisabeth Riksen til digi.no.
Riksen synes overgangen fra 'bricks' til 'clicks' (bricks/murstein betyr tradisjonell bedrift og clicks/klikk betyr Internett-bedrift i den nye økonomiens sosiolekt - red. anm.) er spennende, ikke minst fordi Freetrax etter hennes mening skiller seg radikalt fra hennes gamle arbeidsplass, på tross av at de begge driver med musikkformidling.
- Vi er en promotion-kanal, som skal samarbeide med både de tunge aktørene og uavhengige plateselskaper, i tillegg til at vi fungerer som en kanal for artister som av ulike grunner ikke får platekontrakt. Internett gir oss muligheten til å satse på nisjeprodukter på en helt annen måte, og Freetrax har en helt annen dynamikk enn det de store tunge selskapene har.
De nyansatte skal, ifølge Kilevold, ta seg av kontakten med de tradisjonelle aktørene i bransjen og jobbe mot salg av musikk fra disse selskapene over Internett.