Google har i dag gjort sin nye e-boktjeneste tilgjengelig for brukere i USA. At lanseringen var nært forestående, ble varslet i forrige uke. Det er ikke offisielt bekreftet at en internasjonal utgave vil komme i løpet av første kvartal 2011, men Google lover høytidelig at den vil komme.
Ved lanseringen har Google eBooks – Google Editions var arbeidsnavnet på prosjektet – tre millioner titler. De fleste av disse er gratis og antakelig for lengst tilgjengelig fra andre kilder. Noen «hundre tusener» er til salgs gjennom Googles portal.
Hovedpoenget fra Googles side er at brukeren tildeles en virtuell bokhylle i nettskyen. Ved lesing lastes tittelen ned til det apparatet man i øyeblikket ønsker å lese på. Når boka «klappes igjen», legges et virtuelt bokmerke inn i tittelen: Neste gang man laster ned boka – gjerne til et annet apparat – kan man åpne den igjen der man slapp sist. Denne operasjonen kalles «synkronisering».
Lesing skjer enten i en nettleser eller i en egen leseapplikasjon. Leseapplikasjoner finnes for Googles eget operativsystem Android, for Apple-apparatene iPhone, iPad og iPod Touch, samt for e-bokleserne til Nook og Sony.
Lesing uten nettforbindelse avhenger av at man holder seg til ett leserapparat så lenge man er offline, og av at man bruker Googles e-bokapplikasjonen til nettopp det apparatet. Det er med andre ord ikke særlig praktisk å lese Googles e-bøker på en mobiltelefon med bare en nettleser.
Amazon har en tilsvarende synkronisering for brukere av deres e-bokleser Kindle. I tillegg til den fysiske e-bokleseren, finnes Kindle som applikasjon til flere plattformer.
Det er to viktige forskjeller mellom e-bokplattformene til Amazon og Google: Amazons e-bøker er knyttet til en dedikert fysisk leser, mens Google i prinsippet kan leses på hva som helst, inklusiv Kindle dersom Amazon skulle tillate det. Amazon selger bare fra egen bokhandel, mens Google har inngått avtaler med andre bokselgende nettsteder, slik at de også kan selge sine bøker med Google-synkronisering. I prinsippet er Google åpen for å forhandle bøker også fra Amazon.
I Googles markedsføring heter det at de frigjør leseren fra alle e-bokens historiske begrensninger. De sier det dreier seg om valgfrihet: «Hva du vil lese, hvor du vil kjøpe og hvordan du vil lese.» For Amazon representerer synkroniseringsordningen et skritt bort fra den opprinnelige forretningsmodellen med eksklusiv binding til ett bestemt fysisk apparat.
Den åpenbare fordelen synkroniseringsmodellen innebærer for forfattere, forlag og bokhandler, er at man overfører rettighetsvernet – DRM eller «digital rights management» – til nettskyen i stedet for å knytte det til et fysisk apparat hos leseren.
Poenget her er at DRM dreier seg om å finne en ordning der brukerne godtar kopisperrer. Teknisk sett er det antakelig umulig å lage en kopisperre som ikke lar seg knekke. Derfor må opphavsrettsvernet utøves på en måte som også gir brukeren fordeler.
Synkroniseringsmodellen gjør det mulig å overføre digitalt innhold fra et privat apparat til et annet, uten å gi uberettiget tilgang til flere brukere. Den kan lett suppleres med ordninger der man låner ut en e-bok, rett og slett ved å overføre en bok fra en virtuell bokhylle til en annen. Det tilsvarer dagens fysiske virkelighet: Låner du ut en bok, må du vente til du får den tilbake før du igjen kan lese den selv.
En slik utlånsmulighet bør også kunne tilpasses bibliotek: De kjøper et antall eksemplarer som blir stående til utlån fra bibliotekets virtuelle bokhylle. Utlån skjer ved å overføre tittelen til lånerens virtuelle bokhylle. Siden utlån prinsipielt sett skal være tidsbegrenset, kan det tenkes en løsning der tittelen automatisk tilbakeføres til bibliotekets virtuelle bokhylle når utlånstiden er ute.
En eller flere bokhyller i nettskyen har åpenbare fordeler også for brukeren. Er man på reisefot, har man likevel tilgang til absolutt alle bøkene. En virtuell bokhylle er en god forsikring mot brann og andre ødeleggende katastrofer: Boksamlingen er bare et tastetrykk unna, selv om du måtte flykte i nattøyet og bare såvidt fikk med deg et lesebrett.
Les også:
- [01.12.2010] Google varsler egen salgskanal for e-bøker