Det digitale nettkonsulentselskapet Never.no omsatte for 5,2 millioner kroner første halvår og endte med et overskudd på 100.000 kroner.
- Markedet er generelt turbulent og lite forutsigbart. Derfor er vi fornøyd med å levere et halvår med vekst og positiv bunnlinje, sier Lars Lauritzsen som er daglig leder i Never.no.
Etter fem driftsmåneder i 2001 skal de ha passert omsetningen for hele fjoråret, opplyser han.
At selskapet ender med overskudd, er likevel oppsiktsvekkende siden de akkumulert ligger an til en omsetning i overkant av ti millioner kroner for hele 2001. Med 20 ansatte, skulle det innebære kun 500.000 kroner per hode.
- Vel, det er ikke alle som jobber på heltid hos oss, kun rundt 14. De resterende seks er knyttet til oss på ulike måter. Vi har regnet med 800.000 i omsetning per heltidsstilling, sier Lauritzsen til digi.no.
- Vi er nok ikke lønnsledende, selskapet er bygd opp på en del entusiasme. Likevel ligger vi på lønnsgjennomsnittet til IKT-Norge, sier han.
Never.no har satset mye på å knytte til seg kjendiser innen kulturlivet som Thomas Hylland Eriksen, forfatterne Jan Kjærstad og Erlend Loe, foruten reklamekjendis Arne Berggren.
Aschehoug og Gyldendal er blant selskapets største kunder, men Lauritzsen vil likevel ikke karakterisere konsulentene og selskapet som "kulturkonsulentselskapet".
- Vi satser på forretningsområdene e-læring og mobilt Internett og regner oss som et kommunikasjonsselskap som benytter teknologi som hjelpemiddel, sier han og tror at utrenskningen i resten av bransjen vil fortsette utover høsten:
- For å være brutalt ærlig, er den depressive tilstanden vi nå opplever innen nettbransjen en veldig riktig trend. Det får kundene til å vurdere lønnsomheten og sunnheten i prosjektene i større grad enn før, noe som gjør at det blir tilnærmet en normalsituasjon i markedet etter hvert, mener han.