På en pressekonferanse i New York City i går, fortalte byens borgermester Michael Bloomberg og Microsoft-sjef Steve Ballmer at de har inngått en svært omfattende IT-avtale som omfatter over 100 000 offentlig ansatte.
Avtalen bygger på Microsofts nye forretningsmodell for løsninger fra nettskyen, nærmere bestemt Office 365 – en ny pakke der all funksjonalitet i Office, Sharepoint, Exchange og Lync (Office Communication Server) leveres over nett – og Windows Azure. Byen går over fra lisenskjøp, produktrelaterte supportavtaler og egen drift til å betale per bruker og per måned, og overlater driften av løsningene til Microsoft.
Byen drar dessuten fordel av hvordan tjenestene i Office 365 kan tilpasses den enkeltes rolle og behov: Mens det betales 2 dollar per måned for dem som bare trenger adgang til e-post, koster det opp til 27 dollar per måned for dem som trenger avansert tilgang til Sharepoint og Exchange. New York City har antakelig oppnådd rabatter utover disse offisielle satsene.
Les også:
- [20.10.2010] Mamut vil legge Office 365 i alle tjenester
- [20.10.2010] Microsoft tilbyr hele kontoret i nettskyen
New York City har benyttet anledningen til å konsolidere flere titalls avtaler inngått mellom byens ulike avdelinger og departementer, i én felles avtale. Borgermester Bloomberg la vekt på hvordan en samlet opptreden fra millionbyens side hadde lykkes i å presse ned prisen. Han regner med at den nye IT-avtalen med Microsoft vil spare byens innbyggere for 50 millioner dollar over en periode på fem år, samtidig som de ansatte får tilgang til alt de trenger av avanserte samhandlingsverktøy, med alt det innebærer av forventet effektivitetsgevinst.
Avtalen med New York City avspeiler to fordeler som Microsoft har i konkurransen med Google om IT-leveranser til offentlig virksomhet. For det første er spektret av tilgjengelig tjenester bredere, både i forhold til den enkelte brukeren (Office 365 gir anledning til å tilby Office Plus Pro til dem som trenger det), men kanskje særlig i forhold til plattformer på serversiden. Det er trolig raskere og mer effektivt å bygge samhandlingsløsninger på Sharepoint og Lync enn på Googles ulike tilbud, og Microsoft har dessuten forpliktet seg til å legge flere verktøy inn i Office 365-pakken, blant dem CRM-løsningen Dynamics. Den andre fordelen er at Microsoft-pakkene appellerer til miljøer som har brukt selskapets produkter gjennom flere år, og setter bokstavelig talt pris på gjenbruk av etablerte løsninger og på å slippe opplæringskostnader.
Før avtalen som ble kunngjort i går, ble New York Citys forhold til Microsoft regjert av over 40 ulike lisensieringsavtaler og et «langt større antall» avtaler for vedlikehold og support.
I den nye avtalen er byens ansatte delt i tre grupper, etter hvor avhengig de er av IT-verktøy:
- Sporadiske brukere av spesifikke verktøy som e-post
- Regelmessig bruk av grunnleggende programvare
- Avanserte brukere med full tilgang
I første omgang skal 30 000 ansatte over på nettskyen.
I sine bemerkninger på pressekonferansen, la Steve Ballmer vekt på at avtalen med New York City baner vei for tilsvarende avtaler innen det offentlige.
Det kan følgelig være klokt av norske kommuner og statlig virksomhet å sondere mulighetene Microsofts satsing på nettskyen kan innebære. Offisielt vil Office 365 være på markedet i løpet av første halvår 2011.