Uber har i flere år brukt programvare for å lure myndigheter i land der drosjetjenesten har møtt motstand eller er stemplet som ulovlig, ifølge avsløringer i New York Times på fredag.
De beskriver et internt verktøy kalt Greyball, som Uber angivelig bruker verden over for å fange opp kontrollører på jakt etter bevis for brudd på lokale transportregler.
Når slike blir identifisert av programmet får de servert falske opplysninger om tilgjengelige biler i Uber-appen og bestillinger blir raskt kansellert, skriver avisen som får opplysningene anonymt bekreftet av fire tidligere og nåværende Uber-ansatte.
Geo-fencing
Verktøyet forsøker å skille spanere fra ordinære passasjer ved hjelp av ulike teknikker. Blant annet ved å følge med på bestillinger foretatt nær offentlige bygninger av interesse med såkalt digital «geo-fencing», eller ved å knytte betalingskort direkte til relevante myndigheter, skriver New York Times.
Ifølge oppslaget skal Uber også ha besøkt elektronikkbutikker for å samle inn data om billige mobiltelefoner, som lokale myndigheter har kjøpt inn til aksjoner for å ta Uber-sjåfører.
Bekrefter at programmet eksisterer
Bodil Sidén som er nordisk pressekontakt for Uber har sendt digi.no den samme uttalelsen som selskapet har gitt New York Times og andre medier i denne saken.
– Dette programmet avslår henteforespørsler til falske brukere som bryter med vilkårene våre. Enten det er folk som har til hensikt å fysisk skade sjåførene, konkurrenter som forsøker å forstyrre virksomheten vår, eller motstandere som konspirerer med myndighetspersoner med skjulte operasjoner for å lokke sjåfører i feller.
Sidén skriver at de ikke har mer å si om saken nå. Hun har ikke besvart spørsmål fra digi.no om Greyball-programmet er i bruk også i Norge.