NEW YORK (digi.no): I 2010, da Bjørn Holte tok IT-produktet bMobilized til Amerika, var det hovedsaklig for å ha nærhet til kunder i mediabransjen. – Jeg vurderte Silicon Valley, men rådgiver og investor Are Traasdahl rådet oss til å velge New York, sier han.
bMobilized er en tjeneste som automatisk konverterer desktop-baserte nettsteder til en mobil versjon med HTML5, på under 30 sekunder. Per i dag er 3,3 millioner nettsider konvertert, ifølge Holte.
The Big Apple
New York er verdens største markedsplass innenfor et spekter av industrier, ikke bare tradisjonelle industrier som media og finans.
– Hvis du har en teknologibedrift hvor nærhet til kunder er viktig så er det stor sannsynlighet for at New York er riktig sted å være, sier Holte.
Han er overrasket over at så få norske teknologibedrifter velger New York, men tror antall bedriftsetableringer vil øke med nye tiltak fra Innovasjon Norge, økt kapital og internasjonal erfaring i Norge.
En av Innovasjon Norges nye initiativer er et akseleratorprogram som har pågått i denne sommeren. I september starter også TAPADs Are Traasdahl “The Propeller Program” med samme formål; – å hjelpe norske startups å få en enklere start i USA, fra New York.
Fortsetter å vokse som teknologihub
De siste årene har økosystemet for teknologistartups i New York opplevd en kraftig vekst, og byen vokser nå raskest på venturekapital-investeringer i USA.
– Det sier noe om hvor attraktiv startupscenen er nå, sier markedsrådgiver i Innovasjon Norges avdeling i New York, Ola Forsstrom-Olsson.
Han mener det er store muligheter for norsk teknologi på USAs østkyst. Svensken har bodd i New York siden 2011 hvor han jobbet med ledelse, vekst og omstilling for amerikanske teknologiselskaper. Han har også med å bygge et bioteknologiselskap som ble notert på NASDAQ-børsen. Nå skal han hjelpe norske bedrifter med å etablere seg i New York.
Ifølge Forsstrom-Olsson er det 5-10 år siden New York på alvor tok av som teknologihub.
– Finanskrisen som rystet USA i 2008 var en medvirkende årsak til utviklingen, sier han. – Tidligere bankansatte og andre høyt utdannede mennesker ble presset ut av kontorene på Wall Street og måtte finne seg andre jobber. Mange fikk nye jobber i oppstartsbedrifter, noe som styrket økosystemet innenfor IT og finansteknologi.
Flere vekstfaktorer
Michael Bloomberg, tidligere borgemester i New York, forretningsmann og filantropist, hadde også en rolle i teknologioppblomstringen. Før Bloomberg gikk av som borgemester rakk han å sette i gang et prosjekt som skal gi Cornell Tech University et helt nytt campus på Roosevelt Island, et prosjekt han selv investerte 100 millioner dollar i.
Han investere også i småskala tech-bedrifter, og fikk blant annet Facebook og Google til å etablere kontorer i New York. Alt presentert i et veikart for New York som USAs digitale hovedstad.
Selv om New York vokser raskt, blir omtrent 60 prosent av USAs tildligfase-investeringer gjort i California.
Forsstrom-Olsson har registrert at mange norske teknologigründere er innstilt på søke finansiering i Silicon Valley. Det er ikke nødvendigvis enklere på vestkysten sier han, og påpeker at man må kunne bevise for investorer at man er konkurransekraftig på det amerikanske markedet.
– Et manglede nettverk er den største utfordringen for norske bedrifter som vil etablere seg i USA, sier Forsstrom-Olsson. Han mener at Innovasjon Norges viktigste roller er å sette i norske bedrifter i kontakt med amerikanske eksperter, investorer og industriaktører.
– Optimisme og energi
Dr. Philip M. Neches er en av mentorene som er tilknyttet den New York-baserte akseleratoren ERA, som Innovasjon Norge har inngått samarbeid med. Han er serieentreprenør og investor med 30 års ledererfaring innen teknologi både fra øst- og vestkysten av USA.
– New York har en optimisme og energi som trigger innovasjon og nyskapning, sier Neches. Han mener at den beste måten for norske bedrifter å lykkes er å bli eksponert for amerikansk forretningskultur tidlig, slik at de lærer raskt.
En stor del av det bedriftene får veiledning på er hvordan de skal «pitche» (selge inn) ideen sin til investorer.
– Selve presentasjon er veldig viktig, sier han, investorene skal ikke bare tenne på produktet, men også like personligheten din, og stole på at teamet bak vil kunne levere.
I sommer har de norske bedriftene Bubbly Group og Enovate mulighet til å få veiledning av ERA mentorer gjennom Innovasjon Norges 3 måneders akseleratorprogram.
Tre gode råd for å lykkes i New York
Da Bjørn Holte kom til New York for seks år siden hadde han 20 millioner nok i startkapital. Ifølge Holte har bMobilized i dag en verdi på 100 millioner norske kroner.
Hadde en slik vekst vært mulig i Norge?
– En av begrensningene i Norge er prising av selskap og tilgang til investorer. Man kan gjøre utrolig mye bra fra Norge, men vil man være med i venturekapitalkjøret bør man være i det største markedet som er i USA, sier Holte.
Han anbefaler norske bedrifter å dra nytte av de gode offentlige støtteordningene i Norge.
Holte deler gjerne sine erfaringer med norske bedrifter som vil etablere seg på det amerikanske markedet. Hans tre beste råd er:
1. Ha et bra produkt/tjeneste. Hvis man kommer til USA med et halvferdig produkt, så vil du komme til å måtte bruke mange ressurser på produktutvikling.
2. Velg riktig markedstrategi. Skal dette selges på nett, via direktesalg eller gjennom partnere?
3. Gjør en markedsundersøkelse på 3 måneder. Da trenger man ikke permanent visum og det bør gi tilstrekkelig tid til å få testet ut markedet, pris og kunderespons.
Selv er ikke Holte helt sikker på at han gjorde det riktige valget med å flytte bMobilized til New York. Han er nysgjerrig på om Silicon Valley ville ha gitt bedriften en raskere vekst.
– Jobber man et rent teknologiprodukt som bMobilized er det optimalisering av produktet og markedsføring som er det viktigste. Her vil den nyskapende kunnskapen ligge i Silicon Valley, avslutter Holte.