Nextgentel, Telenors største konkurrent på levering av bredbåndslinjer, slet i fjor med store brukerstøtte-problemer. Nextgentel klarte ikke å følge med når Telenor skapte nye telefonsentraler og køene hopet seg opp på brukerstøtte når flere tusen kunder ble berørt.
Men kundene glemmer åpenbart fort slik negativ omtale. For i dag la Nextgentel frem tall som viser en kundevekst i februar på 4.000 nye bredbåndslinjer.
Dette er en ny rekordmåned for Nextgentel - februar i år og september i fjor var de to beste månedene i Nextgentels historie, forteller markedsdirektør Morten Ågnes til digi.no.
Han forteller at salget svinger sterkt gjennom året og at tradisjonelt er fjerde og første kvartal de beste, men fjerde kvartal i fjor ble lavere på grunn av nettproblemene.
Det nyåpnede salget av de lynraske ADSL2+-linjene med hastigheter på opp til 20 Mbit i sekundet er med på å dra opp.
digi.no spør Ågnes om kundene forteller hva de skal bruke så raske linjer til, for ADSL2+ er primært beregnet på transport av TV-kanaler. Nextgentel har startet salget av IP-TV, men 12.900 kunder har bare bestilt linjen, forteller Ågnes.
- Vi har en ticker på webben vår, og den teller ned fra 20.000 ledige 2+ linjer. Tickeren står akkurat nå på 12.941, dvs at det er 7.059 som har bestilt produktet. Dette er en kombinasjon av nybestillinger og oppgraderinger bestilt av eksisterende kunder, sier Ågnes til digi.no.
Nextgentel har nå totalt 154.200 aktive linjer ved utgangen av februar 2006, rapporterer selskapet.
Inkludert i disse tallene er linjer levert til bedriftsmarkedet. I februar 2006 ble netto
tilvekst på 180 aktive bedriftslinjer, slik at totalt netto aktive linjer i bedriftsmarkedet var
11.470 ved utgangen av februar 2006.
I februar økte netto antall aktive bredbåndstelefoniabonnenter med 1.750 (NextPhone)
til totalt 16.450. Inkludert totalt 3.000 bredbåndstelefoniabonnenter fra Agder Energi blir
dette totalt 19.450 bredbåndstelefoniabonnenter i drift.