NextGenTel rapporterer en kundevekst på netto 2400 nye bredbåndslinjer i august. Totalt har NextGenTel 82.700 aktive linjer ved utgangen av august.
Inkludert i disse tallene er linjer levert til bedriftsmarkedet, som økte med 115 linjer i august. Totalt har NextGenTel 8340 linjer til bedrifter i Norge, ifølge selskapet.
Ifølge tidligere undersøkelser er det rundt 150 aktører som tilbyr bredbånd/ADSL i Norge. En rekke lokale aktører, ikke minst kraftselskaper, tilbyr bredbånd i begrensede lokale markeder. Ifølge Telenor var det ved utgangen av andre kvartal totalt 430 000 bredbåndslinjer i Norge.
Her er de største aktørene:
(tall per andre kvartal)
Telenor: 235 000 ADSL-kunder, inkludert bedrift.
Markedsandel: 54-55 prosent.
NextGenTel: 82 700 ADSL-kunder. (tall per august)
Markedsandel: 18-19 prosent.
Catch Communications: Etter oppkjøpet av BlueCom har Catch over 30 000 ADSL-kunder. Det er i første rekke bedriftskunder som sørger for høy omsetning. Målt i omsetning er Catch større enn NextGenTel.
UPC: Kabel-tv-leverandøren UPC har også en betydelig markedsandel, og er blant de fire største leverandørene.