2000 er året da nettbaserte internettmålinger kommer for fullt på det norske markedet.
Først ute er ACNielsen Inc som sammen med NetRatings har dannet eRatings for å dra i gang den omfattende jobben.
Nielsen har som ambisjon å starte en global standard for internettmålinger og satser store ressurser og beløp på målingene som dras i gang i juli i Norge.
- Vi skal ha dette markedet, og vi skal sette standarden, sier Arne Isaksen som leder arbeidet for ACNielsen eRatings Norge.
I utgangspunktet skal panelet bestå av 3.000 personer fra to år og oppover. En programvare legges inn på hver enkelt datamaskin for å kartlegge bruksmønsteret til nettbrukerne. Men dette gjøres i første omgang kun på hjemmeplan. Først i løpet av året kommer målinger på arbeidsplassen.
- Når vi begynner med hjemmepanel er det for å få en statistisk velfundert undersøkelse. Vi satser på å bygge opp et kvalitativt godt panel. Ingen skal kunne ta oss på det kvalitative, sier Isaksen.
Men ACNielsen er ikke alene om å ha verdensomspennende ambisjoner.
I USA har Media Metrix inntil videre satt standarden på nettmarkedet, med Nielsen som en seriøs utfordrer. I vårt naboland Sverige har Media Metrix kuppet panelmålingene til SIFO (RelevantKnowledge).
Media Metrix satser gjennom MMXI Europe på å ta markedet med sin programvare. Selskapet kommer i gang i Danmark i sommer og med Norge som neste land på listen. De første danske tallene kommer i september for august måned.
Les om de danske ambisjonene her:
Nettbaserte internett-målinger kommer til høsten
- Norge er prioritert for vår del, sier ¨Helene Hedlund som er infomaster ved MMXI Nordic og sier at Norge er neste i rekkefølgen etter Danmark. I Sverige har de kartlagt bruken i flere år med et utvalg i dag på 3.000 internettbrukere.
- Det tar tid å bygge opp dette. Først kartlegger vi markedet gjennom vår undersøkelse Webuniversum med tilfeldige telefonintervjuer. Hvor brukes Internett og kan de tenke seg å være med i et panel. Hvis de sier ja, kartlegger vi alle steder hvor brukeren benytter Internett, enten det er hjemme, på jobb, skole eller andre steder, opplyser hun.
digi.no vil arrangere en egen workshop om nettmålinger:
Nettstatistikkene som aldri ble en realitet - på tide med handling
Det blir et bikkjeslagsmål når to systemer med samme metode skal prøve å kuppe et lite marked. Arne Isaksen sier at det internasjonale nettverket fører til at de allerede har en del kunder i Norge. I tillegg skal Nielsen ha underskrevet med noen lokale aktører. Isaksen vil imidlertid ut med navnene.
- Disse undersøkelsene er noe alle vil ha. Spørsmålet blir imidlertid hvor mange som er villige til å betale for dette blant de mindre aktørene, sier han.
Veiledende pris for målingene til Nielsen er 250.000 kroner året.
Men suget i markedet for å få tak i brukerinformasjon og kartlegge vaner inn mot egne nettsteder er enormt, så det spørs hvor mange runder en del norske nettbedrifter tar seg råd til å gå på kostnadssiden.