En fersk analyse av bredbåndsmarkedet peker på klare utfordringer, med liten mulighet for at kundene selv kan velge bredbåndsleverandør, og lav konkurranse. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mener at det i flere deler av landet er enkeltaktører som har for stor makt.
– Når det er liten konkurranse om kundene, fører det til høyere priser og sannsynligvis dårligere tilbud, sier Nkom-direktør, Pål Wien Espen.
Har tror på ny modell
Som tiltak for å øke konkurransen vil myndighetene pålegge enkeltaktørene med størst makt å tillate at andre bredbåndsleverandører leverer tjenester i deres nettverk.
– Vi tror en slik modell for konkurranse i hverandres nett på rimelige og rettferdige vilkår er fremtiden for bredbåndsbransjen, sier Wien Espen.
Analysen er nå sendt på høring.
Nedleggelsen av kobbernettet endret situasjonen
Tidligere hadde Telenor et bredbåndstilbud over hele landet gjennom sitt kobbernettverk, men nedleggelsen av dette i de siste årene har ført til forskjellig konkurransesituasjon i de ulike landsdelene. Fra at bredbåndsmarkedet var ett nasjonalt marked, består det nå av 22 regionale markeder.
I 12 av disse markedene peker Nkom på aktører som har for sterk markedsstilling, og som nå ligger an til å måtte åpne nettene sine for konkurrenter. I de resterende 10 markedene vil det ikke innføres tiltak.
Selskapene som ifølge analysen har sterk markedsstilling, er Telenor, Viken Fiber, Eidsiva Bredbånd, Altifiber, Lyse Fiber, Haugaland Kraft Fiber, Enivest, NTE Telekom og Signal Bredbånd.
Anklages for å ha reklame-monopol