Nkom: Flere enn kun Telenor bør levere nødnummertjenester i Norge

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har gransket høstens nødnummer-trøbbel og konkluderer nå med at flere enn bare Telenor bør levere nødnummertjenester i Norge.

16. des. 2024 - 10:12

– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag, sier direktør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) i en pressemelding mandag.

Fire ganger i høst har det norske folk opplevd begrensede eller ingen mulighet til å kontakte nødetatene. Nkom har gått nøye gjennom tilfellene og kom mandag med en delrapport fra dette arbeidet.

Det siste av de fire nødnummer-hendelsene skjedde onsdag 13. november, hvor det tidvis var vanskelig å komme gjennom på nødnumrene i seks timer på dagtid.

– Trenger tryggere løsning

Telenor beklaget feilen, som skyldtes strømbrudd på en sentral. De har uttalt at de skal snu hver stein for å sikre at det ikke skjer igjen.

– Nødnummer-tjenesten er av kritisk betydning for befolkningen, og det er åpenbart at nødetatene må sikre en løsning som gir andre muligheter enn i dag, og som gjør oss mindre avhengig av en leverandør, sier Velure.

– For å få en løsning på plass raskt, er det viktig at norske myndigheter og bransjeaktører går sammen for å sikre Norge en tryggere løsning for nødnummertjenestene, sier han.

– Godt utgangspunkt

– Hvis nødnummer er nede, kan i verste fall liv gå tapt. Rapporten Nkom har utarbeidet gir en god oversikt over mulige tiltak for å styrke sikkerheten til nødnummertjenesten, og er et godt utgangspunkt for vårt videre arbeid, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

Nkom-direktør John-Eivind Velure, og NSM, gir råd til kjøp av datasentertjenester. Her er han fotografert på scenen på Kiel-ferga under Telecom Cruise i september 2024.
Les også

Her er regjeringens råd for tryggere datasentertjenester

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.