Selskapet mottok flere millioner kroner i statlig kompensasjon for forsterkningstiltak de skulle ha utført i en rekke kommuner, i forbindelse med Forsterket Ekom-programmet som skal sørge for at det finnes basestasjoner med minst 72 timer reservestrøm ved norske kommunesentre.
Telia rapporterte at de hadde utført arbeidet, men det skulle vise seg at mange av basestasjonene ikke tilfredsstilte kravene.
Nkom var svært misfornøyde da de oppdaget manglene i forbindelse med tre større ekom-utfall i fjor høst, men sikkerhetsdirektør Svein Sundfør Scheie i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) sa da til Digi at det viktigste var å få på plass fullstendig forsterket Ekom i kommunene, og at man så ville se på hvilke reaksjoner som var aktuelle overfor Telia.
– Det er et alvorlig tillitsbrudd at Telia over tid har feilrapportert til myndighetene og mottatt penger fra staten for tiltak som ikke er gjennomført. Vi må kunne stole på at selskaper som utfører arbeid i ekomnettene, leverer som avtalt, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Telia bekrefter at de har mottatt varselet, og sier at de skal så gjennom det før de kommer med svar.

– Dette er en sak vi tar på største alvor, og retting av avvik har hatt høyeste prioritet. De fleste av avvikene er nå rettet opp, og resterende avvik vil bli rettet opp i tiden fremover, sier informasjonssjef Daniel Barhom i Telia til NTB.
– Vi har samtidig tatt organisatoriske grep for å forhindre at dette vil skje igjen, og har god dialog med Nkom i denne saken, legger han til.

Nkom: Oppbemanner kraftig på sikkerhet
Mangler i 39 av 58 kommuner
Telia har rapporterte at de bygget ut 58 basestasjoner med forsterket ekom i perioden 2015–2021. I fjor ble det avdekket at basestasjonene ikke oppfylte kravene i 39 av 58 kommuner.


Forsterket ekom betyr at mobildekningen skal fungere i minimum 72 timer på reservestrøm dersom strømmen blir borte over tid. De fleste andre basestasjoner har ikke mer reservestrøm enn til mellom to og fire timers drift.

Nå varsler altså Nkom millionbot som reaksjon. Størrelsen på gebyret knytter seg til hvor alvorlig overtredelsen anses å være, og hvilken rolle selskapet spilte i det som skjedde.
– Telia er en stor og profesjonell aktør, og da forventer vi at de har orden på rutinene sine og følger opp det de har forpliktet seg til. Det er avgjørende at rapporteringen til Nkom er korrekt, og at de ikke mottar støtte fra staten på feil grunnlag, sier Scheie.
Frist til november med å rydde opp
Telia har fått frist til 1. november i år med å fullføre forsterkningstiltakene i de gjenværende kommunene. Om arbeidet ikke da er utført, varsler Nkom dagbøter på 5000 kroner per kommune som gjenstår.
Avvikene ble oppdaget i forbindelse med tre større hendelser som rammet mobilnettet fjor høst.
Da Nkom undersøkte nærmere, oppdaget man at tre av Telias basestasjoner manglet to uavhengige tilkoblinger, slik kravene tilsier, og som Telia selv hadde rapportert at var på plass.

.jpg)
Selskapet fikk beskjed om umiddelbart å finne informasjon. Den påfølgende rapporten viste at Telia ikke hadde levert redundante løsninger – altså at basestasjonen har flere tilgjengelige systemer som utfører samme type oppgave, slik at funksjonen ivaretas hvis et eller flere systemer skulle falle ut.
– Fikk 9 millioner uriktig utbetalt
Telia fikk til sammen utbetalt 74 millioner kroner for levering av forsterket ekom, men over 9 millioner kroner av dette var uriktig betalt, ifølge Nkom.