Etter at plateselskapet EMI i våres valgte å forsøke å selge DRM-fri musikk via Apples iTunes-tjeneste, virker det nå som at en større del av musikkbransjen har begynt å innse at kopisperret musikk har vært et forbrukerfiendtlig feilspor.
Denne uken kunngjorde Amazon.com en avtale med Warner Music Group om salg av DRM-frie MP3-filer fra Warner gjennom Amazon MP3-tjenesten. Tjenesten tilbyr nå 2,9 millioner ulike spor, kodet med en bitrate på 256 kilobits per sekund.
- Kundene ønsker fleksibilitet når det gjelder hva de kan gjøre med musikk så snart de har kjøpt den, og vi ønsker at de skal ha den fleksibiliteten, sier Michael Nash, sjef for digital strategi og forretningsutvikling hos Warner Music Group, i en pressemelding.
Med dette har tre av de fire største plateselskapene i verden valg å forsøke salg av DRM-frie musikkfiler, for også Universal har en tilsvarende avtale med blant annet Amazon.
Nå gjenstår kun Sony BMG, som tidligere har gjort enkelte svært uheldige valg knyttet til DRM. Lite tyder på at selskapet vil bli stående igjen alene med en løsning kundene ikke vil ha.
Salg av ubeskyttet musikk i MP3-formatet har fordeler for både platebransjen og forbrukerne. MP3-formatet støttes av i praksis alle digitale musikkspillere, uavhengig om leverandøren heter Apple, Creative, Sony eller Microsoft. Dette gjør forbrukerne langt friere kan velge leverandør av musikken, noe som bør kunne gi bedre konkurranse. At MP3-formatet ikke leverer like god lydkvalitet som en del andre formater, kan trolig de fleste forbrukerne leve med.
DRM har aldri hindret piratkopiering av musikken, men det har ført til at mange ikke har kjøpt musikkfilene. Ved å fjerne kopisperren fjerner man også en vesentlig hindring for at salget virkelig skal ta av. For mange er interessert i å betale for musikken, så lenge de får lov til å spille av musikken når og hvor de ønsker.