KOMMENTARER

– Nokia ble lagt i ruiner av Elop

Knut Yrvin er ikke nådig.

Stephen Elop (bildet) har i Nokia operert som femtekolonist for Microsoft, skriver Knut Yrvin i denne kommentaren.
Stephen Elop (bildet) har i Nokia operert som femtekolonist for Microsoft, skriver Knut Yrvin i denne kommentaren. Bilde: Getty Images/Getty Images/All Over Press
3. sep. 2013 - 11:49

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

KOMMENTAR: Stephen Elop har operert som femtekolonist for Microsoft siden han ble hentet til Nokia høsten 2010. Han sa selv i februar 2011 at Nokia ikke skulle bli kjøpt av Microsoft. Et spørsmål mange spurte seg når han lanserte Microsoft-strategien i februar 2011. Da var Nokia verdens største produsent av smarttelefoner. Selskapet leverte nye rekorder i salg og resultater. De var dobbelt så store som Samsung og fire ganger større enn Apple. Salget av smarttelefoner økte raskere enn den generelle markedsveksten. Nokia hadde verdens ledende forsknings og utviklingsavdeling.

Nokia ble lagt i ruiner med Elop sin ensidige satsing på Windows Phone. Han snudde rekordoverskudd og salgsvekst til enorme tap. På under to år gikk Nokia fra å være den største produsenten av smartmobiler, til å falle ned på en tiendeplass av verdens produsenter. Alt skyldes overgangen til Windows Phone. Et system som har feilet i følge styreleder Bill Gates i Microsoft. Den ledende bloggeren Tomi T. Ahonen har laget en graf fra årsrapporter som viser Nokia sin kollaps etter de ensidig satset på Microsoft.

Knut Yrvin er tidligere ansatt i Qt og Nokia, men understreker at han nå uttaler seg som leder i Skolelinux.
Knut Yrvin er tidligere ansatt i Qt og Nokia, men understreker at han nå uttaler seg som leder i Skolelinux.

Tre feil

Det er i alt tre feil som er gjort etter at Nokia i praksis ble overtatt av Microsoft allerede i februar 2011. Stephen Elop holdt tidenes mest ødeleggende tale kjent som «brennende plattform». Han lanserte Windows Phone uten å ha apparater for salg i butikken samtidig som han snakket nedsettende om egne produkter. Dette har fått tilnavnet «Elop-effekten» der han kombinerte både «Ratner-effekten» og «Osborne-effekten» i kommunikasjon med markedet.

Å lansere produkter for tidlig kan ha store negative konsekvenser. I 1985 gikk PC-produsenten Osborne konkurs etter å ha lansert ny PC ett år før den var i salg. Kundene ventet med å kjøpe. Produsenten fikk ikke solgt de maskinene de laget før ny modell kom i salg. Det er derfor f.eks. Apple ikke forteller om nye modeller før rett før nye telefoner er klar for salg. Selskapet Ratner gikk nesten konkurs etter direktøren hadde sagt at selskapets produkter var noe dritt i 1991. Han måtte gå av som direktør året etter fordi selskapet nærmest kollapset. Selskapet endre navn i 1993 til Signet Group.

Sommeren 2012 var det Steve Ballmer som rammet Nokia ved å ta «en Osborne» ved å lansere helt ny versjon av Windows Phone. Brukere kunne ikke oppgradere til ny versjon noe som nærmest er bransjestandard hos konkurrentene. Nokia ble brennende inne med eldre Windows-telefoner.

Etter å ha kjørt Nokia i grøfta med Elop-effekten og senere enda en Osborne-effekt fra Ballmer, så er allikevel den største feilen at Nokia forlot sin vinnerstrategi med flere operativsystemer, noe tidligere Symbian-direktør Lee Williams har påpekt. Elop har ikke levert noen plan for Nokia-suksess. Han leverte Nokia på et sølvbrett til Microsoft til konkurspris. Det var planen. (Se artikkelen Flengende kritikk av Nokia-sjefen).

Enorme tap

Det har aldri vært brukt mer penger på markedsføring av et mobilsystem som med Windows Phone, uten at det har ført til annet enn enorme tap. Det finnes ingen historiske paralleller i de enorme tapene Nokia har måtte overleve. Det har gått så galt at selveste Bill Gates sier de har feilet med Windows Phone, og Steve Ballmer har måtte forlate direktørstolen i Microsoft. Microsoft har feilet på mobiler og nettbrett. Salgstallene snakker for seg selv. Konkurrentene har feid den tidligere programvaregiganten av banen. Vic Gundotra fra Google kommenterte når Microsoft overtok Nokia sin strategi 2011: «–to kalkuner lager ikke en ørn».

Spist nedenifra

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Det vanskelig å si hva Microsoft nå vil gjøre framover med Nokia. De har allikevel gjort det meste som kan feile med Nokia, noe Bill Gates bekrefter. Microsoft har selv sagt at de skal bli en maskinvare-produsent i konkurranse med alle sine partnere. Nå blir det rødt hav rundt Microsoft. Det beskriver en situasjon der maskinprodusenten slåss for å overleve, for å se at marginene de må ha på salg forsvinner over i tap. Uttrykket rødt hav er hentet fra soldater som falt i vannet i Stillehavet under andre verdenskrig. Det var varmt i vannet. De frøs ikke i hjel. De ble spist av haier nedenifra, slik som Nokia har erfart med Windows Phone.

Konklusjonen er, det er Windows som var den brennende plattform som Steven Elop la om til i Nokia for litt over to år siden. Nå har Microsoft overtatt branntomten etter å ha satt Nokia i brann.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra