Tall fra Dataquest forteller at Nokia har en markedsandel på 40,3 prosent i USA, opp fra 19,8 prosent i 1997, mens Ericsson har falt fra 41,3 til 20,6 prosent.
Dataquest mener det spesielt er Nokias 6100 serie som har ført til suksessen i USA. Disse terminalene ble introdusert i mai, blant annet gjennom AT&T. 6100-serien består av terminaler som er lette og har batteri med lengre levetid enn konkurrentene i USA.
For første gang selges det nå ifølge Dataquest flere digitale terminaler i USA enn analoge. Veksten for digitale terminaler i de tre første kvartalene var på vel 170 prosent til 10,1 millioner enheter, sammenliknet med 7,9 millioner analoge mobiltelefoner.
Motorola er markedsleder i markedet for analoge terminaler, men har også økt andelene i det digitale markedet. Amerikanske Qualcomm har faktisk tapt andeler så langt i år.
I USA vokser mobilterminaler som går på TDMA-nett raskest og terminalveksten er raskere enn for mobilsystemene CDMA og GSM 1900.
TABELL: Digitale mobilterminaler - markedsandel i USA de første tre kvartalene 1998, ifølge Dataquest (des.'98)
Selskap | Markedsandel i 1997 | Markedsandel i 1998 (Q1-3) |
Nokia | 18,9 | 40,3 |
Ericsson | 41,3 | 20,6 |
Motorola | 6,3 | 11,5 |
Qualcomm | 17,4 | 8,2 |
Sony | 6,8 | 7,1 |
Samsung | 7,6 | 6,2 |
LG | 0 | 1,4 |
Andre | 0,7 | 4,6 |
Les også dagens artikkel "Nokia regner med sterk vekst" (se peker i margen til høyre).