Nokia avholdt en såkalt kapitalmarkedsdag for investorer og markedet mandag. Her gikk Nokia-sjef Jorma Ollila inn på sine egne forventninger til utviklingen i markedet og resultater fremover.
Les også:
- [08.01.2004] Nokia med optimistiske signaler
- [17.12.2003] Nokia planlegger TV på mobilen
- [08.12.2003] Nokia øker langt mindre enn markedet
- [02.12.2003] Nokia og Data Respons blir partnere
- [20.11.2003] Ollila kjøper 100.000 Nokia-aksjer
- [16.10.2003] Sterk volumvekst for Nokia
- [26.09.2003] Jorma Ollila legger ny lederkabal
Rettet mot investorene sa Ollila at han venter at mobilmarkedet vil øke med 10 prosent til neste år, og at Nokias vekst vil være raskere enn markedet. For inneværende år venter Ollila at det vil bli solgt 460 millioner mobiltelefoner. Det er på linje med anslag Nokia har kommet med tidligere.
Nokia mener de også vil ta markedsandeler innen det tøffe segmentet for mobilsystemer. Her er svenske Ericsson Nokias hardeste konkurrent. Innen mobilsystemer ser Ollila ingen markedsvekst i 2004 fra 2003.
Videre ble det gjentatt på kapitalmarkedsdagen at Nokia beholder sine resultatprognoser for fjerde kvartal. Denne opplysningen fikk Nokia-kursen til å falle litt i USA-handelen mandag. Investorene hadde håpet på en oppjustering av estimatene for fjerde kvartal.
Utenfor investormarkedet er det kanskje mer interessant å se på endringene Ollila har lagt for det finske mobilvidunderet. Han ønsker å omskape Nokia fra å være en volumoperatør innen lavpris mobiltelefoner til å gå høyere opp i markedskjeden. Nokia skal bli den ledende leverandøren av programvaresnutter til mobiltelefonene.
- Vi har egentlig blitt et programvareselskap, sa Ollila på kapitalmarkedsdagen
Nokia-sjefen sa at selskapet vil bruke fire milliarder dollar på forskning- og utvikling i år, med 70 prosent av dette på programvare som gir nye muligheter på Nokia-telefonene.
De siste månedene har Ollila opprettet to nye forretningsområder: Multimedia og Enterprise Solutions. Begge ventes å gå med underskudd på kort sikt, som følge av investeringer i forskning- og utvikling. Multimedia-divisjonen skal gå i null i fjerde kvartal 2004, mens Enterprise Solutions skal gå i null en gang i 2005.
To av fem mobiltelefoner som selges i verden er en Nokia.