Markedet for "de sorte boksene" som oversetter digital-TV-signalene slik at en kan bruke sitt gamle TV-apparat, beregnes av Strategy Analytics å være verdt 50 milliarder kroner om to år.
Nokia vil ha 35 prosent av dette marked, sier administrerende direktør, Heikki Koskinen, i Nokia Multimedia Network til Dagens Industri.
I år vil digital-TV-virksomheten til Nokia komme opp i 2 milliarder kroner, med en gevinstmargin på 10 prosent.
1998 lanseres en rekke digital-TV-løsninger i Norden og Europa. Bare i Sverige vil en kunne velge mellom tre distribusjonsformer for digital-TV. Det statlige Teracom skal bruke det jordbundne nett, Telia skal bruke kabelnettet, mens det halvnorske Canal Digital skal distribuere via satellitt.
Nokia produserer nå to skift for å kunne ta unna en ordre på 1,5 millioner bokser til det tyske konsortiet Beta Research, der Bertelsmann og Kirch, samt Deutsche Telekom er medeiere. En million skal leveres i løpet av 1997.
Det svenske markedet, nordens største, beregnes å ta unna 100.000 bokser i 1998, men av en annen standard, den såkalte Euroboksen, som Nokia ikke produserer.