I henhold til salgsavtalen med Microsoft er 2016 året Nokia igjen kan tilby smartmobiler, og stadig mer tyder på at det vil skje. Men sannsynligvis ikke allerede i år.
I intervjuer med blant annet Recode og TechCrunch sier Nokia-sjef Rajeev Suri at selskapet definitivt jobber videre med denne strategien.
– Vi nærmest skylder oss selv å eksperimentere på forbrukerområdet, sier Suri til Recode. Han gjentar tidligere uttalelser om at selskapet ser etter en partner som kan ta seg av både produksjon og salg, men samtidig at dette ikke bare innebærer at selskapet setter sin logo på noen andres produkt.
Design og kvalitet
Selv forretningsmodellen innebærer at Nokia lisensierer ut varemerket sitt, ønsker selskapet også å designe de aktuelle enhetene og sikre at partneren etterlever Nokias standarder.
Til TechCrunch sier Suri at Nokia-varemerket fortsatt er svært anerkjent i store markeder, og at selskapet sikter mot den øvre delen av markedet for å konkurrere mot Apple iPhone og de ulike Android-baserte toppmodellene.
Så langt har ikke Nokia funnet den rette partneren. Men Suri mener at det ikke er noen grunn til å forhaste seg.
– Det kan skje i 2016, eller det kan skje i 2017, sier han til TechCrunch.