Nokia har mistet store markedsandeler internasjonalt og her i Norge har selskapet mistet førsteplassen til Siemens. Analytikere påpeker at selskapet var trege med kamera-telefoner og nektet å lytte til markedet som etterhvert foretrekker mobiler med lokk du vipper opp - såkalte flip-telefoner eller clamshell-telefoner.
Bildet over viser Nokia 6600, en av Nokias tradisjonelt designede, men avanserte mobiler.
Til neste uke er Nokia tilbake på offensive i et forsøk på å ta tilbake tapt terreng. Selskapet skal i følge lekkasjer lansere fem nye telefoner og en musikkspiller, skriver Reuters.


To av mobilene skal ha lokk du bretter opp. Den ene lar deg rotere skjermen, slik Samsung og LG-modeller tilbyr i dag. I tillegg kommer en lettere modell av Nokias aldrende Communicator-design, den brede og kraftige mobil og PDA-kombinasjonen selskapet har solgt lenge. Det kommer også en mindre UMTS-telefon, for Nokias første forsøk manglet mulighetene til videokonferanse fordi den ikke hadde to kamera.
Nokia hadde i første kvartal i fjor en internasjonal markedsandel på 34,6 prosent, noe som i følge Gartner-tall som ble offentliggjort på mandag var redusert til 28,9 i første kvartal i år.